KIRSAL
KALKINMA YATIRIMLARININ DESTEKLENMESİ PROGRAMI KAPSAMINDA TARIMA DAYALI
YATIRIMLARIN DESTEKLENMESİ HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ
NO: 2011/9)
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1)
Bu Tebliğin amacı; doğal kaynaklar ve çevrenin korunmasını dikkate alarak,
kırsal alanda gelir düzeyinin yükseltilmesi, tarımsal üretim ve tarıma dayalı
sanayi entegrasyonunun sağlanması için küçük ve orta ölçekli işletmelerin
desteklenmesi, tarımsal pazarlama altyapısının geliştirilmesi, gıda
güvenliğinin güçlendirilmesi, kırsal alanda alternatif gelir kaynaklarının
oluşturulması, toplu basınçlı sulama sistemlerinin geliştirilmesi, yürütülmekte
olan kırsal kalkınma çalışmalarının etkinliklerinin artırılması ve kırsal
toplumda belirli bir kapasitenin oluşturulmasına ilişkin usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, kırsal alanda ekonomik ve sosyal gelişmeyi sağlamak için, gerçek
ve tüzel kişilerin ekonomik faaliyete yönelik yatırımları ile toplu basınçlı
sulama sistemlerinin geliştirilmesi amacıyla yapılması gerekenlere ilişkin
hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1)
Bu Tebliğ; 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanunu, Kırsal Kalkınma Planı
ve 19/2/2011 tarihli ve 27851 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2011/1409
sayılı Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesine İlişkin Bakanlar Kurulu
Kararına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Köyişleri Bakanlığını,
b) Genel müdürlük: Teşkilatlanma ve Destekleme Genel
Müdürlüğünü,
c) Gerçek kişi başvurusu ve yatırımı: Belirlenmiş
nitelikleri taşıyan birey tarafından yapılacak başvuru ve gerçekleştirilecek
yatırımları,
ç) Tüzel kişi başvurusu ve yatırımı: Belirlenmiş
nitelikleri sağlayan bireylerin yasal olarak oluşturdukları ortaklıklar
tarafından yapılacak başvuru ve gerçekleştirilecek yatırımları,
d) Hibe sözleşmesi: Proje sahipleri ile il müdürlüğü
arasında imzalanan ve hibeden yararlanma esasları ile tarafların yetki ve
sorumluluklarını düzenleyen sözleşmeyi,
e) Hibeye esas proje tutarı: Tebliğde belirtilen
kriterleri sağlayan hibe desteği verilecek giderler toplamını,
f) İl müdürlüğü: İl tarım müdürlüğünü,
g) İl proje değerlendirme komisyonu: Vali yardımcısı
başkanlığında; il tarım müdürlüğü, il bayındırlık ve iskan müdürlüğü, il özel
idaresi, il sanayi ve ticaret müdürlüğü, il çevre ve orman müdürlüğü, ticaret
borsası, ticaret ve sanayi odası, ziraat odası başkanlığı ile proje konusuna
göre belirlenecek diğer ilgili üniversite, sivil toplum kuruluşu ve kamu kurumu
temsilcilerinden en az beş en fazla dokuz kişiden oluşturulan ve bu Tebliğ
kapsamında ilinde yapılan hibe başvurularını değerlendiren komisyonu,
ğ) İl proje yürütme birimi: İl düzeyinde programın
tanıtımından, projelerin uygulamasından ve biten projelerin izlenmesinden
sorumlu olan, yapılacak iş ve işlemleri il müdürlüğü adına yürüten il müdürlüğü
elemanları ile gerektiğinde diğer kamu kurumu elemanlarının görevlendirilmesi
ile oluşturulan en az üç kişilik birimi,
h) Program: Kırsal kalkınma yatırımlarının
desteklenmesi programını,
ı) Merkez proje değerlendirme komisyonu: İl proje
değerlendirme komisyonu tarafından yapılan inceleme ve değerlendirmeler
sonucunda uygun görülen proje başvurularını, Bakanlık tarafından belirlenecek
esaslar çerçevesinde değerlendiren ve Genel Müdürlükçe oluşturulan komisyonu,
i) Proje toplam tutarı: Program kapsamında hibeye esas
proje tutarı ile tamamı yatırımcı tarafından gerçekleştirilen ayni katkı
tutarının toplamını,
j) Tarımsal ürün: Tütün hariç tüm bitkisel ürünleri,
hayvansal ürünleri ve su ürünlerini,
k) Proje: Hibe desteğinden yararlanabilmek için
belirlenmiş nitelikleri sağlayan gerçek ve tüzel kişilerin gerçekleştirecekleri
yatırım projelerini,
l) Yatırımcı: Bu Tebliğ kapsamında proje hazırlayıp
başvuruda bulunan ve başvurusu kabul edilerek hibe sözleşmesi imzalayan gerçek
ve tüzel kişileri,
m) Yüklenici: Hibe sözleşmesi akdedilen yatırım
projesi kapsamında yatırımcılar tarafından satın alınacak makine, ekipman ve
malzeme ile inşaat işlerini sağlayan bağımsız kişi ve kuruluşları,
n) Uygulama sözleşmesi: Yatırımcılar ile proje
kapsamında satın aldıkları makine, ekipman ve malzeme ile inşaat işlerini
sağlayan yükleniciler arasında yapılacak akdi,
o) İlerleme raporu: Yatırımcı tarafından hazırlanıp üç
ayda bir il müdürlüğüne teslim edilen raporu,
ö) Nihai rapor: Yatırımcı tarafından yatırıma ait
fiili uygulamaların tamamlanmasını takiben son ödeme talebi evrakı ile birlikte
hazırlanıp il müdürlüğüne teslim edilen raporu,
p) Ödeme icmal tablosu: Yalnız bir yatırıma ait olan o
dönemin inşaat ödemeleri ile makine, ekipman ve malzeme ödemelerini kapsayan
tabloyu,
r) Toplu basınçlı sulama sistemi: Aynı su kaynağını
kullanarak çok sayıda tarım işletmesine hizmet veren, sulama suyunu, kaynaktan
hidrantlara kadar belirli basınç altında ileten sulama sistemlerini,
s) Avan proje: Başvuru konusu olan tesisin
ihtiyaçlarına göre elde edilen verilere dayanılarak hazırlanan plan ve
kesitlerin yer aldığı projeyi,
ş) Tatbikat projesi: Başvuru konusu olan tesisin
ihtiyaçlarına göre arazi ve zemin araştırmaları yapılmış, yapı elemanlarının
ölçülendirilip boyutlandırıldığı, inşaat sistem ve gereçleriyle teknik
özelliklerinin belirtildiği, her türlü ayrıntıyı içeren projeyi,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Kırsal
Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi Programı Uygulama Birimleri
Genel müdürlük
MADDE 5 –
(1) Bu Tebliğ kapsamındaki çalışmaların izlenmesinden Bakanlık adına Genel
Müdürlük sorumludur. Program kapsamında yapılacak çalışmaların kontrolüne,
idari, mali, mühendislik ve çevresel uygulamalarla uyumlu bir şekilde
yürütülmesine destek verir.
(2) Program ile ilgili olarak, yıllık yatırım programı
ve bütçe teklifi hazırlıkları, bu tekliflerin ilgili Bakanlık birimlerine
iletilmesi ve bu tekliflerin kabulü için gerekli çalışmaları yapar.
İl müdürlüğü
MADDE 6 – (1)
Program kapsamındaki çalışmaların Bakanlık adına bu Tebliğin 49 uncu maddesinde
belirtilen sorumlulukları idari, mali, mühendislik ve çevresel uygulamalarla
uyumlu bir şekilde yürütülmesini ve program kapsamında yapılacak tüm
çalışmaların il bazında uygulanmasını, izlenmesini, sekreteryasını ve
koordinasyonunu sağlar.
İl proje değerlendirme komisyonu ve il proje yürütme
birimi
MADDE 7 –
(1) İl Proje Değerlendirme Komisyonu;
a) Program kapsamında alınan hibe başvurularının il
bazında idari uygunluğunu, başvuru sahiplerinin ve projelerin uygunluğunu
kontrol eder, başvuruları ön değerlendirme ve genel değerlendirme kriterleri
açısından inceler, tüm yatırım tekliflerinin nihai puanlarını, değerlendirme
raporlarını ve sonuç tablolarını hazırlar.
b) Başvuruların, Tebliğe, uygulama ve değerlendirme
rehberine uygun olarak il düzeyinde değerlendirilmesinden sorumludur. Komisyon
en az beş, en fazla dokuz kişiden oluşturulur.
(2) İl proje yürütme birimi;
a) İl düzeyinde programın tanıtımı, projelerin
uygulanması ve biten projelerin beş yıl süreyle izlenmesi ile ilgili olarak
yapılacak iş ve işlemleri il müdürlüğü adına yürütür. Bu birim; il müdürlüğü
elemanları, gerektiğinde diğer kamu kurumu elemanlarının görevlendirilmesi ile
en az üç kişiden oluşur.
b) İl düzeyinde proje hazırlanması aşamasında
potansiyel başvuru sahiplerini program hakkında ve proje başvurularının
hazırlanması konusunda bilgilendirir.
c) İl proje değerlendirme komisyonunda görev alabilir.
ç) Başvuruların hibe sözleşmesine bağlanması
aşamasında hibe sözleşmesi ve eklerinin uygunluğunu inceler.
d) Projelerin uygulamasını bu Tebliğ, yürürlükteki
ilgili mevzuat ve bu amaçla genel müdürlük tarafından hazırlanan uygulama
rehberi, satın alma kitabı ve genelgeler hükümleri doğrultusunda kontrol eder,
izler ve değerlendirir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Kırsal
Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi Programı
Yatırım
Konuları ve Yatırım Süresi
Kırsal kalkınma yatırımlarının desteklenmesi programı
konuları
MADDE 8 –
(1) Program, tarıma dayalı yatırımların desteklenmesi ile ilgili aşağıdaki
konuları kapsar.
a) Ekonomik yatırımlar,
b) Toplu basınçlı sulama sistemi yatırımları.
Ekonomik yatırımlar destekleme programı yatırım
konuları
MADDE 9 –
(1) Ekonomik yatırımlar destekleme programı kapsamında;
a) Tarımsal ürünlerin işlenmesi, depolanması ve
paketlenmesine yönelik yeni yatırım tesislerinin yapımı,
b) Tarımsal ürünlerin işlenmesi, depolanması ve
paketlenmesine yönelik mevcut faal olan veya olmayan tesislerin kapasite
artırımı ve teknoloji yenilenmesine yönelik yatırımlar,
c) Tarımsal ürünlerin işlenmesi, depolanması ve
paketlenmesine yönelik kısmen yapılmış yatırımların tamamlanmasına yönelik
yatırımlar,
ç) Alternatif enerji kaynakları kullanan yeni
seraların yapımına yönelik yatırımlar,
d) Tebliğ kapsamında bulunan konularla ilgili tarımsal
faaliyetlere yönelik yapılmış veya yapılacak tesislerde kullanılmak üzere,
alternatif enerji kaynaklarından jeotermal, biyogaz, güneş ve rüzgar enerjisi
üretim tesisleri, hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
e) Un, karma yem ve zeytinyağı konularında yeni
yatırım tesisi başvuruları kabul edilmez.
(2) Ekonomik yatırımlar programı kapsamında tarımsal
ürünlerin üretimine yönelik bir hibe desteği verilmez.
(3) Tarımsal ürünlerin işlenmesi kapsamında, başka bir
yatırım tesisinde ilk işlemesi yapılan mamul ürünün ikincil işlenmesine ve
paketlenmesine yönelik yatırım teklifleri hibe desteği kapsamında
değerlendirilmez. Sert kabuklu meyveler bu madde kapsamında değildir.
(4) Yatırımcılar bu Tebliğ kapsamında ekonomik yatırım
konularında ülke genelinde sadece bir adet proje başvurusunda bulunabilir.
(5) Bu maddenin birinci fıkrasının (c) bendinde
belirtilen kısmen yapılmış tesislerin tamamlanmasına yönelik başvuruların hibe
desteği kapsamında değerlendirilebilmesi için, mutlaka başvuruya söz konusu
olan yatırımın orijinal amacıyla aynı ve yasal izinlerinin alınmış olması
gerekir.
(6) Koyun, keçi ve manda konularında sabit yatırım
projeleri desteklenir.
Toplu basınçlı sulama sistemi yatırımları
MADDE 10 –
(1) Toplu basınçlı sulama sistemi yatırım konuları, kamu kurumlarınca yapılmış
mevcut sulama tesislerinin basınçlı sulama tesisine dönüştürüldüğü, toplu
basınçlı sulama tesisi yatırımlarına yönelik proje başvurularını kapsar.
(2) Toplu basınçlı sulama sistemi yatırımları
kapsamında yeni sulama tesisi yapım projelerine hibe desteği verilmez. Su
kaynağından suyun alınması amacıyla tesis edilecek su alma yapıları ve yeni
kuyu açılması faaliyetini kapsayan proje başvuruları kabul edilmez.
(3) Toplu basınçlı sulama sistemi yatırımları hibe
proje başvuruları kapsamında, mevcut sulama tesislerinin mutlaka daha önceden
planlama ve fizibilite raporları oluşturulmalı, projelendirilmeli, başvuru
tarihinden önce suyun kullanımına yönelik olarak ilgili kuruluştan uygun görüş
alınmalı ve proje başvuruları ile birlikte ibraz edilmelidir.
(4) Toplu basınçlı sulama sistemi yatırımları hibe
proje başvuruları kapsamında, enerji nakil hattı, trafo, motopomp ve tarla içi
malzeme ve ekipman alımlarına hibe desteği verilmez. Yatırım proje teklifleri,
toplu basınçlı sulama tesisi için su kaynağından tarla başına kadar yapılacak
su dağıtım ve iletim boru hatları, gerekli sanat yapılarının inşası ve inşaat
işleri kapsamında yapılacak malzeme ve ekipman alımlarını içerir.
(5) Toplu basınçlı sulama sistemi yatırımı kapsamında
yatırım proje tekliflerinin, köy halkının çoğunluğuna hizmet götürmesi
amaçlanmalıdır.
Uygulama illeri
MADDE 11 –
(1) Program çerçevesinde 81 ilde yapılacak yatırımlar için başvurular kabul
edilir.
Yatırım süresi
MADDE 12 –
(1) Yatırım projeleri, 31/7/2012 tarihine kadar tamamlanmalıdır. Bu süre içinde
tamamlanamayan projeler yatırımcıların talebi ve il müdürlüğünün uygun görmesi
halinde kendi öz kaynakları ile dört ayı aşmamak üzere verilecek süre içinde
tamamlanır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Başvuru
Sahiplerinde Aranılacak Özellikler
Ekonomik ve toplu basınçlı sulama sistemi yatırımları
için başvuru sahiplerinde aranacak özellikler
MADDE 13 –
(1) Bu Tebliğin 9 uncu maddesinde belirtilen yatırım konularını gerçekleştirmek
üzere hazırlanacak proje başvuruları gerçek ve tüzel kişiler tarafından
yapılır.
(2) Başvuru sahibi gerçek ve tüzel kişilerin Bakanlık
tarafından oluşturulan çiftçi kayıt sistemine veya Bakanlık tarafından
oluşturulmuş diğer kayıt sistemlerine son başvuru tarihinden önce kayıtlı
olması gerekir.
(3) Ekonomik yatırımlara yönelik proje konularına
başvurabilecek gerçek ve tüzel kişilerin idari ve mali açıdan kamudan bağımsız
olması gerekir.
(4) Ekonomik yatırımlar için son başvuru tarihinden
önce kurulan;
a) Kollektif şirket, limited şirket ve anonim şirket
şeklinde kurulmuş olan şirketler ve bunların aralarında oluşturdukları
ortaklıklar,
b) Tarımsal amaçlı kooperatifler, birlikler ile
bunların üst birlikleri, ekonomik yatırım konularına tüzel kişilik olarak
başvurabilirler.
(5) Mevcut sulama tesislerinin toplu basınçlı sulama
tesisine dönüştürülmesine yönelik iyileştirme ve geliştirme yatırım konularına
sadece sulama kooperatifleri bir projeye, köylere hizmet götürme birlikleri ise
farklı çalışma sahasında birden fazla projeye tüzel kişilik olarak
başvurabilirler.
(6) Bu maddenin dördüncü fıkrasının (a) ve (b)
bentleri ile beşinci fıkrasında belirtilen kuruluşların, kuruluş
tüzüklerinde/ana sözleşmelerinde belirtilen çalışma konuları ile ilgili yatırım
konularına başvurabilir.
(7) Bu maddenin dördüncü fıkrasının (a) ve (b)
bentleri ile beşinci fıkrasında belirtilen kuruluşların proje başvurusu, hibe
sözleşmesi imzalanması ve uygulamaların gerçekleştirilmesi konularında yetkili
kurullarından son başvuru tarihinden önce yetki almış olması ve bu yetki
belgesini proje başvurularında ibraz etmiş olmaları gerekir.
Kimler başvuramaz
MADDE 14 –
(1) Bu Tebliğin 13 üncü maddesinde açıklanan gerçek ve tüzel kişilikler
haricindekiler başvuramaz.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Hibeye
Esas Proje Toplam Tutarları ve Destekleme Oranı
Ekonomik yatırım konularında yatırım tutarı ve
destekleme oranı
MADDE 15 – (1)
Ekonomik yatırımlar için proje başvurularında hibeye esas proje tutarı, gerçek
kişi başvurularında 150.000 Türk Lirasını, tüzel kişi başvuruları için ise
600.000 Türk Lirasını geçemez.
(2) Hibeye esas proje tutarının % 50 sine hibe yoluyla
destek verilir. Diğer %50 si oranındaki tutarı başvuru sahipleri kendi öz
kaynaklarından temin etmekle yükümlüdür.
(3) Proje bütçesi KDV hariç hazırlanır.
(4) Proje toplam tutarının; gerçek kişi başvuru
tekliflerinde 150.000 Türk Lirasını, tüzel kişi başvuruları için ise 600.000
Türk Lirasını aşması durumunda, artan kısma ait işlerin proje sahiplerince ayni
katkı olarak finanse edilmesi ve yatırım süresi içerisinde tamamlanması
gerekir. Bu durumun hibe başvurusu ile beraber taahhüt edilmesi şarttır.
(5) Küçük ve orta ölçekli ekonomik faaliyetlere
yönelik yatırım tesislerinin desteklenmesi amaçlandığından, başvuruda
belirtilen proje toplam tutarı ile yatırım konusunun tam olarak gerçekleşmesi
sağlanmalıdır.
Toplu basınçlı sulama sistemi projeleri yatırım tutarı
ve destekleme oranı
MADDE 16 – (1)
Köylere hizmet götürme birlikleri ve sulama kooperatiflerince; Bakanlık
tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olarak kabul edilen mevcut sulama
tesislerinin toplu basınçlı sulama sistemi tesisine dönüştürülmesine yönelik
yatırım proje tekliflerinde, hibeye esas proje tutarı 600.000 Türk Lirasını
geçemez.
(2) Köylere hizmet götürme birlikleri ve sulama
kooperatiflerince hazırlanan projelere hibeye esas proje tutarının % 75’ine
hibe yoluyla destek verilir. Başvuru sahipleri, hibeye esas proje tutarının
%25’i oranındaki katkı payının finansmanını temin etmekle yükümlü ve
sorumludur. Başvuru sahipleri tarafından, bu husus proje başvuruları sırasında
açıklanır, taahhüt edilir ve finans kaynaklarına ilişkin taahhütname veya
destekleyici dokümanlar proje başvurularına eklenir.
(3) Proje toplam tutarının; 600.000 Türk Lirasını
aşması durumunda, artan kısma ait işlerin proje sahiplerince ayni katkı olarak
finanse edilmesi ve yatırım süresi içerisinde tamamlanması gerekir. Bu durumun
ilgilisi tarafından başvuru ile beraber taahhüt edilmesi şarttır.
(4) Proje bütçesi KDV hariç hazırlanır.
ALTINCI
BÖLÜM
Proje
Giderleri
Hibe desteği kapsamındaki proje gider esasları
MADDE 17 –
(1) Bu Tebliğ kapsamında hibe desteği verilecek proje giderlerinin;
a) Yatırımcı ile akdedilen hibe sözleşmesinden sonra
gerçekleştirilmesi,
b) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan tatbikat projesinde
belirtilmiş olması ve hibe desteği verilecek proje giderleri kapsamında yer
alması,
c) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan proje bütçesi
tablosundaki hibeye esas proje giderleri limitinin, gerçek kişi başvurularında
150.000 Türk Lirası; tüzel kişilik başvurularında ise 600.000 Türk Lirası
içerisinde kalması,
ç) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan iş planında
öngörülen yatırım süresi içerisinde gerçekleşmesi, hibe desteği kapsamındaki
giderlerin Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma kitabında belirtilen
kurallara uygun olarak gerçekleştirilmesi ve belgelere dayandırılması gerekir.
Gider kalemleri
MADDE 18 –
(1) Bu Tebliğde belirtilen esaslar çerçevesinde; öngörülen yatırım projesinin
ayrılmaz bir parçası ve projenin faaliyete geçmesi için kaçınılmaz olan aşağıda
belirtilen giderler, ilgili bölümlerde belirtilen istisnalar geçerli olmak
kaydıyla hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
(2) Yatırım uygulamalarına ait;
a) İnşaat işleri alım giderlerine,
b) Makine, ekipman ve malzeme alım giderlerine,
hibe desteği verilir.
(3) Yatırımcılar tarafından, proje kapsamında satın
alınacak ve hibe desteği verilecek tüm makine, ekipman, malzeme ve inşaat
işleri ihale sonucunda belirlenen yüklenicilerle yapılacak sözleşmeler
kapsamında sağlanır.
(4) Yatırımcılar ve ortakları tarafından sürekli
çalıştırılan veya düzenli ya da dönüşümlü olarak işe alınmış kişiler, kamu
çalışanları, kamu kurumları ile kamu tüzel kişiliğine haiz kuruluşlar yüklenici
olamaz.
(5) Hibeye esas proje tutarını oluşturan, hibe desteği
verilecek proje giderleri mutlaka teknik projeye ve piyasa etütlerine
dayandırılmalı ve proje başvurularında ayrıntılı olarak belirtilmelidir.
(6) Hibe sözleşmesine bağlanan hibeye esas proje
tutarı uygulama sürecinde artırılamaz. Ancak sözleşmeye bağlanan tutarı aşmamak
kaydıyla gider kalemleri arasında ilgili maddelerde belirtilen kısıt ve
limitlere aykırı olmamak üzere aktarımlar yapılabilir.
(7) Yatırımcı, hibeye esas proje giderlerinden inşaat
ve makine ekipmanı ayrı ayrı ihale edebileceği gibi bu giderlerin tamamını tek
bir ihale şeklinde de gerçekleştirebilir.
İnşaat işleri alım giderleri
MADDE 19 –
(1) Program kapsamında hibe desteği verilecek inşaat işleri alım giderleri,
projenin faaliyete geçmesi için kaçınılmaz olan inşaat işlerini kapsar.
(2) Yeni yatırım başvurularında hibeye esas proje
gideri sadece inşaat faaliyetinden ibaret olamaz. Ancak depolama, soğuk hava
tesisleri ve alternatif enerji kaynakları kullanan sera yatırımları sadece
inşaat faaliyetinden ibaret olabilir.
(3) Toplu basınçlı sulama sistemi yatırım proje
giderlerinin tamamı, inşaat işleri ihale ve sözleşmeleri kapsamında yüklenicilerle
yapılır. Bu kapsamda proje tekliflerinde tüm giderler inşaat işleri alım gideri
olarak belirtilir.
(4) İnşaatın yapılma yöntemi ile kullanılacak
teknolojiyi açıklayan, inşaat işleriyle doğrudan ilgili malzeme, işçilik,
makine, ekipman kullanım veya iş makinesi giderlerini kapsayan ve gider türü,
ölçü birimi, miktar, birim fiyat ve tutar ayrıntılarını da ihtiva eden taslak
yapım şartnameleri ve uygulama aşamalarını süreleriyle birlikte gösterir bir iş
programı da proje başvuruları ekinde sunulur.
(5) İnşaat işleriyle ilgili mimari, statik, elektrik,
sıhhi tesisata ait uygulama projelerinin ve bunların metraj ile keşif
özetlerinin hazırlayan tarafından imzalı suretleri incelenmek üzere hibe
sözleşmesi ekinde sunulmuş olması gerekir.
(6) İdari kısımlarla ilgili harcamalar, hibeye esas
inşaat giderinin %20’sini aşamaz.
(7) İdareye ait personel odaları, yatakhane,
yemekhane, teşhir ve satış reyonu, bekçi kulübesi, bahçe duvarı, çit, tesis
bahçesinin düzenlenmesi gibi bölüm ve bunlara ait giderler idari alan olarak
değerlendirilir ve bu maddenin altıncı fıkrası gereği işlem görür.
(8) Mesken ve benzeri yapıları kapsayan proje
başvuruları hibe desteği kapsamında değerlendirilmez.
(9) Toplu basınçlı sulama sistemi kapsamındaki proje
başvurularında su kaynağından sulama alanına kadar olan su iletim
yapıları/isale hattı toplam tutarı, hibeye esas inşaat giderinin % 15’ini
aşamaz. Sadece su iletim hattını kapsayan proje başvuruları kabul edilmez.
(10) İnşaat işleri ile ilgili ulusal mevzuat gereğince
alınması gerekli izin, ruhsat, denetim işleri ve uygulamalarda yapılması
zorunlu olan tüm işlemlerin yerine getirilmesinden yatırımcılar sorumludur.
Makine, ekipman ve malzeme alım giderleri
MADDE 20 – (1)
Program çerçevesinde yapılacak yeni makine, ekipman ve malzeme alımları,
üretimi de içeren bir proje bütününün parçası olduğu takdirde finanse edilir.
(2) Yeni yatırım başvurularında hibeye esas proje
gideri sadece makine ve ekipman alım giderinden ibaret olamaz. Tamamlama proje
tekliflerinde hibeye esas proje tutarında inşaat gideri şartı aranmaz. Kapasite
artırımı ve teknoloji yenilenmesine yönelik yatırım tekliflerinde ise makine ve
ekipman alım giderleri hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
(3) Makine ve ekipman alımlarında, alım bedeli ile
proje sahasına teslim giderleri, montaj giderleri tek bir alım faturası
şeklinde düzenlenmesi durumunda hibe desteği verilir. Ayrı faturalandırılması
durumunda sadece mal alım bedeline hibe desteği verilir.
(4) Makine ve ekipman ile ilgili taslak teknik
şartname proje başvuruları ekinde sunulur ve projede kullanım amacı belirtilir.
(5) Makine, ekipman ve malzeme alım giderleri
kapsamında, demirbaş eşya, mobilya, mefruşat alımı gibi giderler ve tesis
tamamlandıktan sonra tesisin işletilmesine yönelik hammadde veya malzeme
giderlerine hibe desteği verilmez.
(6) Toplu basınçlı sulama sistemi yatırımlarını
destekleme programına yönelik projeler kapsamında yatırımın bir unsuru olan
malzeme ve ekipman ihtiyaçları inşaat işleri ihale ve sözleşmeleri kapsamında
yüklenicilerden sağlanır. Bu kapsamda proje tekliflerinde bu tür alım giderleri
inşaat işleri alım gideri olarak belirtilir.
(7) Ekonomik yatırım projelerinde ve toplu basınçlı
sulama sistemi projelerine ait enerji nakil hattı, trafo ve jeneratör satın
alımları hibe desteği kapsamında değildir. Gerekli ise ayni katkı olarak
gerçekleştirilir.
Proje kaynaklarından karşılanamayacak giderler
MADDE 21 –
(1) Bu Tebliğin 19 ve 20 nci maddelerinde açıklanan proje giderlerine uygun
olmayan ve hibe desteği kapsamı dışında kalan giderler şunlardır:
a) Her türlü borç ödemeleri,
b) Faizler,
c) Başka bir kaynaktan finanse edilen harcama ve
giderler,
ç) Kira giderleri,
d) Kur farkı giderleri,
e) Arazi, arsa ve bina alım bedelleri,
f) Bina yakıt, su, elektrik ve apartman aidat
giderleri,
g) Ayrı faturalandırılmış nakliye, montaj giderleri,
ğ) Bankacılık giderleri,
h) Denetim giderleri,
ı) KDV de dahil iade alınan veya alınacak vergiler,
i) İkinci el mal alım giderleri,
j) Proje yönetim ve danışmanlık giderleri.
(2) Program kapsamında; hibe sözleşmesi onaylanmayan
projelerle ilgili yapılan hiçbir harcama karşılanmaz, bu giderlerden dolayı
herhangi bir sorumluluk ve yükümlülük üstlenilmez.
(3) Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma
kitabında belirtilen usul ve esaslara uygun olarak gerçekleştirilmeyen,
belgelendirilmeyen ve ibraz edilmeyen her türlü satın alma giderleri, hibeye
esas gider kapsamında olsa dahi hibe desteğinden karşılanmaz.
Ayni katkılar
MADDE 22 –
(1) Proje sahiplerinden, ortaklarından veya işbirliği yapılan kişi ve
kuruluşlardan herhangi biri tarafından hibe sözleşmesi öncesi edinilmiş arazi,
bina, makine ve ekipmanlar, ayni katkı olarak proje yatırım tutarına dahil
edilmez.
(2) Hibe sözleşmesi imzalandıktan sonra, hibeye esas
proje giderleri dışında öz kaynaklarını kullanarak yatırımcılar tarafından
bina, malzeme, makine ve ekipman ile işgücüne yönelik olarak yapılacak herhangi
bir katkı, yatırım süresi içerisinde tamamlanması koşulu ile ayni katkı olarak
değerlendirilecektir. Ancak, iş takvimleri ve uygulamalar sırasında bu katkıların,
hibeye esas proje giderlerine yönelik kullanımlar yapılmadan önce veya
eşzamanlı olarak yatırımcı tarafından tamamının gerçekleştirilmesi zorunludur.
Başvuru sahipleri, bu hususları başvuru formlarında taahhüt ederler.
(3) Ayni katkılar hibeye esas proje giderleri
kapsamında öngörülmüş satın alımlardan ayrı bağımsız ihaleler veya
gerçekleşmeler şeklinde yapılır.
(4) Başvuru aşamasında ayni katkı olarak taahhüt
edilen işlerin projede öngörülen nitelik ve nicelikte gerçekleştirilmesi
şarttır.
(5) Bu kapsamda yapılacak ayni katkılar, yatırımcının
yapmakla yükümlü olduğu katkı payının yerine ikame edilemez.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Proje
Başvuruları
Başvuru süresi
MADDE 23 –
(1) Bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara göre hazırlanan proje teklifleri,
bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren altmış gün içerisinde il müdürlüklerine
teslim edilir.
Başvuracaklara sağlanacak teknik destek
MADDE 24 –
(1) Başvuracak gerçek ve tüzel kişiler, program konusunda il proje yürütme
biriminden ihtiyaç duydukları bilgiyi alabilirler.
(2) İl proje yürütme birimlerince verilecek bilgi,
proje hazırlanmasında karşılaşılacak sorulara cevap vermekle sınırlı olup
projenin kabul edilmesi konusunda bir taahhüt niteliği taşımaz.
(3) İl proje yürütme birimlerinin, yatırımcılara proje
hazırlama sorumluluğu yoktur.
(4) Bu Tebliğde belirtilen esaslara uygun olarak
hazırlanacak, programa ait uygulama rehberi, başvuru formları ve bilgilendirici
dokümanlar ile satın alma kitabı Genel Müdürlük internet sayfasından temin
edilebilir.
(5) Bakanlık tarafından düzenlenecek eğitim, çalıştay,
bilgilendirme toplantılarıyla ve internet sayfası vasıtasıyla ilgililere bilgi
aktarılır.
Başvurulacak yerler
MADDE 25 –
(1) Program ile ilgilenen gerçek ve tüzel kişiler başvurularını projenin
gerçekleştirileceği ildeki il müdürlüklerine yaparlar.
(2) İl müdürlükleri tarafından son başvuru tarihine
kadar teslim alınan proje başvurularının tamamı, son başvuru tarihini takip
eden en geç iki iş günü içinde il proje değerlendirme komisyonuna teslim
edilir.
Başvuru şekli
MADDE 26 –
(1) Proje başvuruları;
a) Bu Tebliğin 9 ve 10 uncu maddelerinde belirtilen
yatırım konularını gerçekleştirmek amacıyla hazırlanır.
b) Bu Tebliğin 13 üncü maddesinde belirtilen
niteliklere sahip gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılır.
c) Bakanlık tarafından yayımlanacak uygulama rehberine
uygun olarak hazırlanır.
(2) Başvurular dosya içinde elden teslim edilir ve
başvuru sahibi veya yetkilendirdiği kişinin önünde ekonomik yatırım başvuruları
için EK-1a, toplu basınçlı sulama yatırım başvuruları için EK-1b tablosu
doldurulur ve kapalı zarfa konulur. Zarfın üzerine projeye ait hibe başvuru
formunun fotokopisi yapıştırılır ve başvuru sahibi tarafından imzalanır ve
kaşelenir. İl müdürlüğü tarafından başvuru sahibine veya yetkilendirdiği kişiye
teslim alma belgesi verilir. Eksik belgeli dosyalar teslim alınmaz.
(3) Kapalı zarfın üzerine "Değerlendirme
Oturumundan Önce Açmayınız" ibaresi büyük harflerle yazılır.
(4) Proje başvuru dosyaları hibe başvuru formu, ekleri
ve CD’si destekleyici dokümanlarla birlikte iki takım olarak hazırlanır. Bir
takımı son başvuru tarihine kadar il müdürlüğüne teslim edilir, diğeri de
yatırımcı tarafından muhafaza edilir.
(5) Uygulama rehberinde belirtilen usul ve esaslara
göre hazırlanmayan ve başvuru sahibi tarafından imzalanmamış başvurular kabul
edilmez.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Proje
Başvurularının İl Düzeyinde Değerlendirilmesi
İl proje değerlendirme komisyonu
MADDE 27 –
(1) Program kapsamında, başvurusu alınan projelerin incelenmesi ve ilk
değerlendirmeleri bu bölümde belirtilen kriterlere göre il proje değerlendirme
komisyonu tarafından yapılır. Başvuruların, tebliğe, uygulama ve değerlendirme
rehberine uygun olarak il düzeyinde değerlendirilmesinden il proje
değerlendirme komisyonu sorumludur.
(2) İl proje değerlendirme komisyonunun oluşturulma ve
çalışma şekilleri valilik tarafından son başvuru tarihinden önce belirlenir ve
taraflara duyurulur. İl proje değerlendirme komisyonu en az beş, en fazla dokuz
temsilciden oluşur.
(3) İl proje değerlendirme komisyonuna, değerlendirme
sürecinde gerekli tüm teknik ve lojistik desteğin verilmesi, tabloların
düzenlenmesi, proje özetlerinin hazırlanması, verilerin muhafazası gibi
konularda çalıştırılması amacı ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarından personel
görevlendirilebilir.
(4) İl müdürlükleri tarafından son başvuru tarihine
kadar teslim alınan başvuru dosyaları son başvuru tarihini takip eden iki iş
günü içinde il proje değerlendirme komisyonuna teslim edilir. Son başvuru
tarihini takiben bir hafta içerisinde yapılacak ilk toplantıda belirlenen
kriterlere göre değerlendirilmeye başlanır. Komisyon, bu değerlendirmeleri son
başvuru tarihini takiben en geç yirmi gün içerisinde tamamlar.
(5) İl proje yürütme biriminden en fazla üç kişi gerek
duyulması halinde il proje değerlendirme komisyonunda görevlendirilebilir.
Yatırım başvurularının idari uygunluk açısından
incelenmesi
MADDE 28 –
(1) İl proje değerlendirme komisyonu, öncelikli olarak proje başvuru
evraklarını EK-1a ve EK-1b’de yer alan "Başvuruların İdari Uygunluk
Kontrol Listesi"ne göre eksiksiz ve içeriğinin uygun olması yönünden
inceler.
(2) İdari Uygunluk Kontrol Listesine göre tam ve
içeriği uygun olan başvurular ve ekleri, bu Tebliğin 29 uncu maddesinde
açıklanan, başvuru sahibi ve projenin yeterliliği kriterleri açısından
değerlendirmeye alınır.
Başvuru sahiplerinin, ortaklarının ve projelerin
uygunluğu açısından incelenmesi
MADDE 29 –
(1) Bu Tebliğin 13 üncü maddesinde belirtilen kriterlere göre başvuru
sahiplerinin, eğer varsa ilişkili kurumların ve projenin uygunluğunun
incelenmesi Ek-2’de yer alan "Başvuru Sahibi ve Projenin Uygunluk
Değerlendirme Tablosu" kriterlerine göre yapılır.
(2) Bu Tebliğin 28 inci maddesi ile bu madde uyarınca
yapılan uygunluk kontrollerinde proje sahipleri tarafından verilmiş hiçbir
evrakta düzeltme yapılmaz, yaptırılması talep edilmez ve uygunluk kriterlerini
sağlamayan proje başvuruları değerlendirme dışında tutulur. Başvuru Sahibi ve
Projenin Uygunluk Değerlendirme Tablosu kriterlerine göre uygun görülen
başvurular ön değerlendirmeye alınır.
Başvuruların ön değerlendirme kriterleri açısından
değerlendirilmesi
MADDE 30 –
(1) Ekonomik yatırımlara yönelik proje başvurularının il bazında yapılacak ön
değerlendirmelerinde; başvuru sahibinin niteliği, yatırım yerinin
karakteristiği, istihdam sayısı, yatırım konusu, yatırımın yapıldığı yerdeki
tarımsal üretimle ilişkisi, daha önce hibeden yararlanma, sunulan projenin
niteliği ve yatırım yerinin mülkiyeti gibi kriterler göz önüne alınır.
(2) Ekonomik yatırımlara ait ön değerlendirme
kriterleri EK-3a’da belirtilmiştir. Proje ön değerlendirme kriterlerinden
toplam olarak altmış ve üzerinde proje puanı almış olan başvurular genel
değerlendirmeye alınır.
(3) Toplu basınçlı sulama sistemi başvurularının il
bazında yapılacak ön değerlendirmelerinde yatırım konusu, sunulan projenin
niteliği, yararlanıcı sayısı, başvuru sahibinin niteliği, dekara maliyet,
sulanan alan gibi kriterler göz önüne alınır.
(4) Toplu basınçlı sulama sistemine yönelik proje
başvuruları ön değerlendirme kriterleri EK-3b’de belirtilmiştir.
(5) Toplu basınçlı sulama sistemi başvuruları ön
değerlendirme kriterlerinden toplam olarak altmış ve üzerinde proje puanı almış
olanlar hibe desteğine uygun görülür.
(6) Toplu basınçlı sulama sistemine yönelik proje
başvurularında işletme planları istenmediği için genel değerlendirme
kriterlerine göre değerlendirme yapılmaz.
(7) Proje ön değerlendirme kriterlerinden toplam
olarak altmış ve üzerinde proje puanı almış olan proje başvuruları için il proje
değerlendirme komisyonu tarafından teknik yapılabilirlik, yatırım faaliyetine
uygunluk, maliyetlerin piyasa fiyatlarına uygunluğu, çevresel değerlendirme
gibi il düzeyinde hibe sözleşmesi akdinden önce ve sonra verilecek ruhsat, izin
ve benzeri yasal zorunluluklar açısından ilgili birimlerce incelemeler
yaptırılmalı ve inceleme sonuçları bir rapora bağlanmalıdır.
Başvuruların genel değerlendirme kriterleri açısından
değerlendirilmesi
MADDE 31 –
(1) Ekonomik yatırımlarda proje ön değerlendirme kriterlerinden toplam olarak
altmış ve üzerinde proje puanı almış olan ve il proje değerlendirme komisyonu
tarafından hazırlanan bu Tebliğin 30 uncu maddesinde açıklanan rapor kapsamında
uygun ve yeterli görülen proje başvuruları, değerlendirme rehberi ve EK-4’de yer
alan "Genel Değerlendirme Cetveli" kriterlerine göre puanlandırılır
ve bu puanlamalarda;
a) Projenin uygulandığı dönem boyunca faaliyetlerini
sürdürebilmeleri ve gerekirse projenin finansmanını sağlayacak istikrarlı ve
yeterli mali kaynaklara sahip olmaları,
b) Teklif edilen projeyi başarıyla tamamlayabilmek
için gereken profesyonel yeterliliklere sahip olmaları,
dikkate alınır.
(2) Ayrıca, projenin uygunluğu, teklif çağrısında
belirtilen amaçlarla tutarlı olması, kalitesi, katma değeri, sürdürülebilirliği
ve maliyet etkinliği gibi unsurlar da gözetilir.
(3) Genel değerlendirme kriterleri puanlama amacıyla
bölümlere ve alt bölümlere ayrılmıştır. Her alt bölüme, aşağıdaki kurallar
uyarınca 1 ve 5 arasında bir puan verilecektir:
1 = Çok zayıf,
2 = Zayıf,
3 = Yeterli,
4 = İyi,
5 = Çok iyi.
(4) EK- 4 "Genel Değerlendirme Cetveli"nde
yer alan "Bölüm 1. Mali Yapısı ve Proje Gerçekleştirebilme
Kapasitesi" kriterlerinden asgari yeterli puanı oniki olacaktır. Toplam
onikiden daha az puan alındığı takdirde teklifin değerlendirilmesine devam
edilmez.
(5) EK-4 "Genel Değerlendirme Cetveli"nde
yer alan "Bölüm 2. Uygunluk" kriterlerinden asgari yeterli puanı
onsekiz olacaktır. Toplam onsekizden daha az puan alındığı takdirde teklifin
değerlendirilmesine devam edilmez.
(6) Genel değerlendirme kriterlerinden toplam
altmışbeş ve üzeri puan alan yatırım başvurularının değerlendirilmesine devam
edilir.
(7) Yatırım başvurularında ön değerlendirme puanının %
70’i ve genel değerlendirme puanının %30’u toplanarak nihai puan belirlenir ve
değerlendirme tamamlanarak genel değerlendirme raporu düzenlenir.
İl proje değerlendirme raporu
MADDE 32 –
(1) Proje başvurusunda bulunmuş ve değerlendirme süreçlerinde incelenmiş tüm
yatırım tekliflerine ait il proje değerlendirme komisyonu tarafından genel
değerlendirme raporları hazırlanır. Toplu basınçlı sulama başvurularında ön
değerlendirme kriterlerinden altmış ve üzeri puan alan başvurular ile ekonomik
yatırım başvurularında ön değerlendirme kriterlerinden altmış ve üzeri ve genel
değerlendirme kriterlerinden altmışbeş ve üzeri puan alan başvurulara ait
değerlendirme raporları ile değerlendirme sonuç tabloları iki nüsha olarak
düzenlenir ve bir nüshası Genel Müdürlüğe gönderilir.
(2) Başvuru sahiplerine ait başvuru dosyalarının tümü
il müdürlükleri tarafından muhafaza edilir. Ancak Genel Müdürlük gerekli
gördüğü takdirde ilgili dosyaların bir suretini ve/veya elektronik kopyasını il
müdürlüğünden ister.
(3) Değerlendirme sonuçları topluca karara bağlanır ve
Genel Müdürlüğe gönderilir.
Hibe başvurusunun reddedilme nedenleri
MADDE 33 – (1)
İl proje değerlendirme komisyonu tarafından değerlendirme kriterlerine göre
yapılan inceleme sonucu alınan proje başvurularının reddedilme kararı, tüm
projelerle ilgili Bakanlık onayı tamamlandıktan sonra il müdürlüğü tarafından
proje sahiplerine bildirilir.
(2) Başvuruyu reddetme kararının aşağıdaki gerekçelere
dayanması zorunludur:
a) Başvurunun müracaat tarihinden sonra alınması,
b) Başvurunun eksik veya belirtilen usul ve esaslara
göre uygun hazırlanmaması,
c) Başvuru sahibinin ve ortaklarının uygun şartlara
sahip olmaması,
ç) Başvuruya konu faaliyetin program kapsamında
olmaması,
d) Başvurunun uygulama için öngörülen azami süreyi
aşması,
e) Hibeye esas proje tutarının ve talep edilen
katkının duyurulmuş olan azami miktarı aşması,
f) Projenin teknik yapılabilirlik, yatırım faaliyetine
uygunluk, maliyetlerin piyasa fiyatlarına uygun olmaması ve/veya yetersiz
olması,
g) Başvuru formu ve ekleri içindeki bütçe rakamlarının
birbirleri ile tutarsız olması,
ğ) Yatırımla ilgili başvuruda sunulan bilgi ve
belgelerle yatırım konusu veya yatırım yerinin uyumsuz olması,
h) Başvurunun, ön değerlendirme kriterlerine göre
belirlenmiş minimum puanın altında kalması,
ı) Başvurunun, ön değerlendirme kriterlerine göre
belirlenmiş minimum puanın üzerinde olmasına rağmen genel değerlendirme
kriterlerine göre belirlenmiş minimum puanın altında kalması,
i) Yeni yatırım ve tamamlama konularında yatırım
yerinin; ipotekli, şerhli, icraya verilmiş ve mahkemelik olması, kapasite
artırımı ve teknoloji yenileme konularında ise; icraya verilmiş ve mahkemelik
olması,
j) Kapasite artırımı ve teknoloji yenileme konularında
mevcut tesisin faaliyeti ile ilişkili olarak bankalarca daha önce kullandırılan
kredi nedeniyle konulan ipotek hariç, yatırım yerinin ipotekli olması.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
Nihai
Değerlendirme Kararı ve Hibe Sözleşmesi
Nihai değerlendirme kararı
MADDE 34 –
(1) Değerlendirme raporları ve sonuç tabloları Genel Müdürlükçe incelenerek uygun
olan projeler belirlenir.
(2) Türkiye İstatistik Kurumu ve Devlet Planlama
Teşkilatının belirlemiş olduğu illerin tarım alanı, kırsal nüfus, tarımsal
üretim değeri, işletme sayısı ve sosyo-ekonomik gelişmişlik endeksi dikkate
alınarak hesaplanan katsayı ile illerin bütçesi belirlenir.
(3) Genel Müdürlükçe uygun bulunan projeler
içerisinden ilin bütçesine göre programa alınacak projeler tespit edilir. Bu
tespit yapılırken; program kapsamında önceki dönemlerde uygulanan projelerin
ürün bazındaki konuları, sayıları, uygulama yerleri ve teklif edilen projelerin
nihai puanları dikkate alınır. Ancak programa alınacak proje sayısının %10’u
oranında Bakanlıkça belirlenen ve uygulanmasında yarar görülen projelere
öncelik verilir.
(4) Merkez proje değerlendirme komisyonu tarafından
yapılan nihai değerlendirme Genel Müdürlüğün onayı ile kesinleşir.
(5) Bakanlığın bir başvuruyu reddetme ya da hibe
vermeme kararı kesindir.
Değerlendirme sonuçlarının açıklanması
MADDE 35 –
(1) Değerlendirmenin onaylanmasından sonra, kesin kararı Genel Müdürlük il
müdürlüklerine yazılı olarak bildirir.
(2) İl müdürlükleri kendilerine iletilen nihai
değerlendirme kararını, başvuru sahiplerine on gün içerisinde tebliğ eder.
Tatbikat projeleri ve kesin bütçelerin hazırlanması
MADDE 36 –
(1) Başvuru aşamasında, tatbikat projelerini hazırlamamış olan proje sahipleri
hibe sözleşmesi imzalamadan önce mutlaka başvuru konusu ve amacına uygun
tatbikat projelerini ve kesin bütçelerini hazırlamak, ilgili yasalar gereğince
alınması gerekli izin, ruhsat ve onay işlemlerini tamamlamak zorundadırlar.
(2) Başvuru son tarihi ve nihai değerlendirme
kararının bildirimi arasında geçen sürede oluşacak girdi fiyatlarındaki
değişimlerden dolayı ve/veya tatbikat projelerinin hazırlanması aşamasında
proje sahipleri hibe sözleşmesi öncesi bütçe revizyonu talebinde
bulunabilirler.
(3) Bütçe değişiklik talepleri kesinlikle hibeye esas
proje tutarında bir artırıma neden olamaz. Ancak, hibeye esas proje tutarında
artırım yapmamak şartıyla toplamı oluşturan gider kalemleri arasındaki
değişiklikleri içerebilir.
(4) Hibeye esas proje tutarının üzerinde bütçe artırım
talepleri ancak proje başvuru sahibinin bu miktar işi ayni olarak hibe desteği
dışında % 100 kendisinin gerçekleştirmesi koşuluyla kabul edilebilir.
Hibe sözleşmesi
MADDE 37 –
(1) Hibe sözleşmesi, il müdürü ile hibe başvuru sahibi arasında akdedilir.
(2) Hibe sözleşmesi içerik ve formatı Bakanlık
tarafından yayımlanan uygulama rehberinde tüm taraflara önceden duyurulur.
(3) Başvuru sahiplerinin hibe kaynaklarından
yararlanabilmesi için hibe sözleşmesini imzalaması önkoşuldur.
(4) Kendilerine yapılan bildirimi takip eden altmış
gün içerisinde il müdürlükleri ile hibe sözleşmesi imzalamayan veya hibe
sözleşmesi eki dokümanları tamamlayamayan yatırımcıların proje başvuruları ve
bunlara ilişkin değerlendirme sonuçları iptal edilir.
(5) Başvuru sahibi tarafından teslim edilen hibe
sözleşmesi ve ekleri il müdürlüklerince incelenir ve uygun bulunursa hibe
sözleşmesi imzalanır.
Hibe sözleşmelerinde teminat alınması
MADDE 38 –
(1) Ekonomik yatırımlarda proje sahibi, hibeye esas proje tutarının %10’u
tutarında süresiz banka teminat mektubunu hibe sözleşmesi ile birlikte il
müdürlüğüne verir veya hibe sözleşmesinde belirtilen hibeye esas proje
tutarının % 5’ini il müdürlüğü adına açılacak bir hesaba yatırır. İl müdürlüğü
tarafından kesin teminat mektuplarının teyidi alındıktan sonra, defterdarlık
muhasebe müdürlüğüne muhafazası için teslim edilir.
(2) Teminat mektuplarının toplam tutarı, hibeye esas
proje tutarının %10’nundan az olmamak kaydı ile birden fazla bankadan kesin
teminat mektubu alınabilir.
(3) Nihai raporun onaylanması ve son ödemenin
gerçekleşmesini takiben yatırımcının, SGK prim borcu ile vadesi geçmiş vergi
borcu olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile birlikte il
müdürlüğüne müracaatı halinde teminat mektubu veya hesaba yatırılan tutar
kendisine iade edilir.
(4) Hibe sözleşmesinin, sözleşmede yer alan nedenlerle
fesih edilmesi halinde teminat mektubu veya hesapta bulunan miktar Hazine adına
irat kaydedilir.
Hibe sözleşmesi akdi
MADDE 39 –
(1) Hibe sözleşmesi, il müdürlüğü ve başvuru sahibi arasında iki adet olarak
akdedilir. Hibe sözleşmesinin taraflarca imzalanmış metninin bir adedi ve
ekleri il müdürlüğünde bir adedi de proje sahibince muhafaza edilir.
Hibenin nihai tutarı
MADDE 40 – (1)
Hibenin azami miktarı hibe sözleşmesinde gösterilecek ve önerilen bütçeye
dayanacaktır. Hibe sözleşmesinde yer alan azami tutar üst limit niteliğindedir.
Hibenin nihai tutarı, fiili gerçekleşmeler ve tahakkuklar sonrasında ortaya
çıkar.
(2) Hibe miktarı, bu Tebliğin 15 ve 16 ncı
maddelerinde belirtilen tutar ve oranları kesinlikle aşamaz.
Yükümlülüklerin yerine getirilmemesi
MADDE 41 –
(1) Proje sahibi, projeyi hibe sözleşmesi koşullarına uygun olarak icra
etmediği takdirde Bakanlığın ödemeleri yapmama ve/veya hibe sözleşmesini
feshetme hakkı saklıdır. Bu durumda Bakanlık, ayrıca hibe miktarını azaltabilir
ve/veya hibe kaynaklarından ödenmiş olan meblağların tamamen veya kısmen geri
ödenmesini talep edebilir.
(2) Hibe sözleşmeleri devredilemez. Ancak yatırım
sahibinin vefatı halinde talep etmeleri durumunda kanuni mirasçılar ile hibe
sözleşmesi tadil edilerek uygulamalara devam edilir.
ONUNCU
BÖLÜM
Uygulamalar,
Satın Almalar ve Ödemeler
Proje uygulamalarının izlenmesi
MADDE 42 –
(1) Proje sahipleri, hibe sözleşmesi akdinden sonra, teklif ve kabul edilen
projeyle hibe sözleşmesi hükümlerine göre projeyi uygulamaya başlar.
(2) Projelerin uygulamalarının kontrolü ve izlenmesi,
il proje yürütme birimlerince yapılır. Gerek duyulması halinde, ilgili kamu
kurumu elemanları ile takviye yapılabilir.
(3) Proje uygulamalarının kontrolü ve izlenmesi
ihtiyaç duyulduğunda Genel Müdürlükçe de yapılır.
(4) Yatırımcılar, proje ile ilgili gelişmeleri içeren
ilerleme raporlarını üç ayda bir il müdürlüğüne vermekle yükümlüdürler. Nihai
rapor ile birlikte ise işyeri açma ve çalışma ruhsatı, yapı kullanma izin
belgesi, demirbaş kayıt listesi, yatırıma ait fotoğraflar ile uygulama rehberinde
belirtilen belgeleri il müdürlüğüne ibraz etmekle yükümlüdür.
(5) Proje uygulamalarının Tebliğ ve hibe sözleşmesi
hükümlerine uygun olarak yürütülmediğinin tespiti halinde, bu durum tutanağa
bağlanarak tutanak tarihinden itibaren on gün içerisinde proje sahiplerine
uygulamaların hibe sözleşmesi hükümlerine uygun olarak yürütülmesi konusunda il
müdürlüğü tarafından bir ihtar yazısı yazılır ve konu hakkında Genel Müdürlük
bir hafta içerisinde bilgilendirilir.
(6) Yazının karşı tarafa tebliğ tarihini izleyen bir
ay içerisinde projenin Tebliğ ve hibe sözleşmesi hükümlerine uygun olarak
yürütülmediğinin tespit edilmesi halinde il müdürlüğü fesih için Genel
Müdürlüğün uygun görüşü doğrultusunda hibe sözleşmesinin fesih işlemini
başlatır.
Satın alma ve uygulama sözleşmeleri
MADDE 43 –
(1) Yatırımcılar, proje uygulamasında hibe kapsamında yapacakları inşaat,
makine, ekipman ve malzeme satın alma işlemlerinde Bakanlık tarafından
yayımlanan satın alma kitabında belirtilen kurallara uygun hareket ederler.
(2) Yatırımcılar tarafından hazırlanacak ihale
dokümanları keşif bedelleri, ihale sonucunda imzalanacak uygulama sözleşmeleri
tutarları ve uygulamalara ilişkin hakediş tutarları, hibe sözleşmesinde o gider
için belirtilmiş tutarın kesinlikle üstünde olamaz.
(3) Yatırımcılar, hibe sözleşmesi hükümleri ve proje
tekliflerine uygun olarak yaptıkları inşaat, makine, ekipman ve malzeme
alımlarına ilişkin ihaleye esas satın alma belgelerinin aslı ve bir suretini
yüklenicilerle sözleşme yapmadan önce il müdürlüğüne verirler. Yatırımcılar,
ihaleyi kazanan yüklenicilere ait vadesi geçmiş vergi borcu ve Sosyal Güvenlik
Kurumuna vadesi geçmiş prim borcu olmadığına dair belgeyi de ihale dosyasında
ibraz etmek zorundadır.
(4) İl müdürlüğü ihaleye esas satın alma belgelerini
beş iş günü içerisinde inceler, ihalenin uygun olup olmadığı yatırımcıya yazılı
olarak bildirilir ve ihaleye esas satın alma belgelerinin aslı yatırımcıya iade
edilir.
(5) Satın alma işleminin il müdürlükleri tarafından
uygun bulunmasından sonra, yatırımcılar, yüklenici ile sözleşme yaparak sipariş
mektubunu düzenler.
(6) İl proje yürütme birimi tarafından incelenen satın
alma belgelerinin uygun bulunmaması durumunda, yatırımcı satın alma işlemini
uyarılar doğrultusunda yeniler.
(7) Yatırımcılar, sipariş mektupları ile imzalanan
uygulama sözleşmelerinin aslı ve suretini, il proje yürütme birimlerine teslim
ederler. Belgelerin suretlerinin aslına uygunluğu onaylandıktan sonra
belgelerin asılları yatırımcıya iade edilir.
(8) Genel Müdürlük gerekli görmesi halinde ihale ile
ilgili satın alma belgelerini inceler.
Proje harcamalarının kontrolü
MADDE 44 –
(1) Yatırımcılar, satın alınan inşaat, makine ve ekipman alım işlerine ait
fiili gerçekleşmelerden sonra uygulama sözleşmelerinde belirtilen dönemlerde
düzenlenen ödeme taleplerini ekleri ile birlikte il müdürlüğüne teslim ederler.
(2) İl Müdürlüğüne teslim edilen ödeme belgeleri onbeş
gün içerisinde mevzuat, hibe sözleşmesi ve proje amaçlarına uygunluğu açısından
kontrol edilip onayladıktan sonra, yatırımlarla ilgili ödeme icmal tabloları
Genel Müdürlüğe gönderilir.
(3) Nihai rapor ve ekleri tamamlanmayan projenin son
ödemesi yapılmaz. Son ödeme tutarı da hibeye esas proje tutarının % 20’sinden
az olamaz.
Ödemeler
MADDE 45 –
(1) Genel müdürlük tarafından internet ortamında oluşturulmuş veri tabanına il
müdürlüklerince girişleri yapılan ve Genel Müdürlükçe uygun görülen hakedişler
yüklenicinin hesabına aktarılır.
(2) Ayni katkıların son ödeme talebinden önce
yatırımcı tarafından belgelendirmek suretiyle yerine getirilmiş olması
gereklidir.
(3) Asıllarına uygunluğu onaylanmış ödeme ile ilgili
eklerin bir sureti il müdürlüğü tarafından muhafaza edilir. Genel Müdürlük
gerekli görmesi halinde ödeme ile ilgili ekleri incelenmek üzere ister.
(4) Program kapsamında, Bakanlıkça ve yatırımcılarca
yapılacak her türlü ödemeler ve teminat ödemeleri Türk Lirası olarak yapılır.
(5) 29/6/2008 tarihli ve 26921 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Maliye Bakanlığı Tahsilat Genel Tebliği gereğince yüklenicilerden
her ödemede yatırımcılardan ise teminatın iadesi aşamasında vergi dairelerince
verilecek vergi borcu olmadığına dair belge ile Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi
geçmiş prim borcu olmadığına dair belgenin ibraz edilmesi gereklidir.
Proje hesapları
MADDE 46 – (1)
Yatırımcı, projenin uygulanmasına ilişkin hesaplara ait kayıtları düzenli
tutmak ve saklamakla yükümlüdür.
Hibe sözleşmesinde yapılacak değişiklikler
MADDE 47 –
(1) Hibe sözleşmesinin imzalanmasından sonra, projenin uygulamasını
zorlaştıracak veya geciktirecek herhangi bir mücbir sebep söz konusu ise, hibe
sözleşmesi uygulamanın herhangi bir safhasında mevzuata uygun olarak
değiştirilebilir.
(2) Proje değişiklikleri satın alma öncesinde ve
sonrasında teknik gereklilik hallerinde yapılabilir. Satın alma işleminden sonra
yapılacak değişiklikler için Genel Müdürlüğün uygun görüşü alınır. Proje
değişiklikleri kesinlikle hibeye esas proje tutarında bir artışı öngöremez.
(3) Hibe sözleşmesi imzalandıktan sonra mücbir sebep
olmadıkça yatırım yeri değiştirilemez ve değerlendirme kriterleri bakımından
toplam proje puanını azaltacak değişiklikleri içeremez. Projenin konusu ve
amacı ise hiç bir şekilde değiştirilemez. Yer değiştirme gerekmesi halinde
Bakanlığın yazılı onayı alınması gerekir.
Bütçe içi değişiklikler
MADDE 48 – (1)
Hibe sözleşmesinde bütçe içi değişiklikler, hibeye esas proje tutarında bir
artışa yol açmamak ve projenin temel amacını etkilememek şartıyla satın alma
işleminden önce bir kez yapılabilir.
(2) Bütçe içi değişiklikler, makine, ekipman, malzeme
ve inşaat işleri bütçe kısıtlarına aykırı olamaz.
(3) Hibeye esas proje tutarı içerisindeki makine,
ekipman, malzeme ve inşaat işlerine ait bütçe kalemleri arasındaki
değişiklikler, aktarım yapılacak bütçe kalemi tutarının en fazla % 20’si
oranında değişiklik gerçekleştirilebilir.
(4) Yukarıda belirtilen bütçe revizyonlarında,
yatırımcı bütçe değişikliği talebini gerekçeleri ile birlikte il müdürlüğüne
bildirir. İl müdürlüğü tarafından uygun görülen bütçe revizyonları takip eden
ilk ödeme talebi ile birlikte proje toplam bütçesi tablosuna işlenir.
(5) Bütçe içi değişiklikler ayni katkıyı kapsamaz.
Uygulama sorumluluğu
MADDE 49 –
(1) Yatırımların proje amaçlarına uygun olarak yapılmasından, uygulamaların
hibe sözleşmesinde belirtilen usul ve esaslara göre gerçekleştirilmesinden,
doğru olarak belgelendirilmesinden ve belgelerin muhafazasından yatırımcılar
sorumludur.
(2) Yatırımcılarca gerçekleştirilecek projelerin
amaçlarına uygun olarak yapılmasından, uygulamaların hibe sözleşmesinde
belirtilen usul ve esaslara göre gerçekleştirilmesinin izlenmesinden,
uygulamaya yönelik olarak düzenlenecek tüm belgelerin kontrolünden,
onaylanmasından ve birer suretinin muhafazasından il müdürlükleri sorumludur.
Proje ile sağlanan ekipmanların mülkiyeti
MADDE 50 – (1)
Proje sahibi, hibe sözleşmesi kapsamında sağlanmış tesis, makine, ekipman,
teçhizat ve diğer malzemelerin mülkiyetini, yerini ve amacını proje yatırımının
bitiminden itibaren beş yıl içinde değiştiremez.
(2) Hibe sözleşmesi kapsamında sağlanmış tesis,
makine, ekipman ve malzemelerin mülkiyetinin, yerinin ve amacının proje
yatırımının bitiminden sonraki beş yıl içerisinde değiştirildiğinin il
müdürlüğü tarafından tespiti halinde, ödenen hibe tutarı 21/7/1953 tarihli ve
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun Hükümlerine göre
hesaplanarak, gecikme zammı ile birlikte yatırımcıdan tahsil edilir.
ONBİRİNCİ
BÖLÜM
Denetim
ve Cezai Hükümler
Denetim
MADDE 51 –
(1) Program kapsamında yapılan tüm işlemler Bakanlık Teftiş Kurulu Başkanlığı
tarafından denetlenir. Bu denetimler sırasında yapılan işlemlere ait talep
edilen tüm bilgi ve belgeler kendilerine sunulur.
Cezai hükümler
MADDE 52 –
(1) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme tarihinden itibaren 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde
belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan kanuni faizi ile
birlikte geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya
belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde
müştereken sorumlu tutulurlar.
(2) Bu kanunla belirlenen destekleme ödemelerinden,
idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere
yararlandığı tespit edilen üreticiler, beş yıl süreyle hiçbir destekleme
programından yararlandırılmazlar.
ONİKİNCİ
BÖLÜM
Son
Hükümler
Programın uygulanmasına ilişkin yayınlar
MADDE 53 –
(1) Bu Tebliğ gereği, programın genel uygulama usul ve esaslarına açıklık
getirmek, destek sağlamak amacıyla Genel Müdürlük tarafından uygulama rehberi,
satın alma kitabı ve genelgeler yayımlanır. Bu yayımlar Tebliğde belirtilen
genel uygulama usul ve esaslarını belirler.
Yürürlük
MADDE 54 –
(1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 55 –
(1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve Köyişleri Bakanı yürütür.
Tebliğin eklerini görmek
için tıklayınız