ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) sürecinde
uyulacak idari ve teknik usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik;
a) Çevresel
Etki Değerlendirmesi Başvuru Dosyası, Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu ile
Proje Tanıtım Dosyasının hangi tür projeler için isteneceği ve içereceği
konuları,
b) Çevresel
Etki Değerlendirmesi sürecinde uyulacak idari ve teknik usul ve esasları,
c) (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Çevresel Etki Değerlendirmesi kapsamına giren projelerin başvuru, inşaat
öncesi, inşaat, işletme ve işletme sonrası izlenmesi ve denetlenmesini,
ç) Çevresel
Etki Değerlendirmesi sisteminin, çevre yönetiminde etkin ve yaygın biçimde
uygulanabilmesi ve kurumsal yapısının güçlendirilmesi için gerekli eğitim
çalışmalarını,
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 10 uncu
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık:
Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
b) (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar: Çevresel Etki
Değerlendirmesi Başvuru Dosyası, Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu, Proje
Tanıtım Dosyası hazırlamak ve sunmak için gerekli şartları taşıyan
kurum/kuruluşları,
c) Çevresel
etki değerlendirmesi (ÇED): Gerçekleştirilmesi planlanan projelerin çevreye
olabilecek olumlu ve olumsuz etkilerinin belirlenmesinde, olumsuz yöndeki
etkilerin önlenmesi ya da çevreye zarar vermeyecek ölçüde en aza indirilmesi
için alınacak önlemlerin, seçilen yer ile teknoloji alternatiflerinin
belirlenerek değerlendirilmesinde ve projelerin uygulanmasının izlenmesi ve
kontrolünde sürdürülecek çalışmaları,
ç) Çevresel
etki değerlendirmesi başvuru dosyası: Ek-3’te yer alan Genel Format esas
alınarak hazırlanan dosyayı,
d) Çevresel
etki değerlendirmesi genel formatı: Gerçekleştirilmesi planlanan, ek-1
listesinde yer alan projelerin özelliklerini, yerini, olası etkilerini ve
öngörülen önlemleri içeren, projeyi genel boyutları ile tanıtan ÇED Başvuru
Dosyası hazırlanması sırasında esas alınacak ek-3’teki Genel Formatı,
e) Çevresel
etki değerlendirmesi raporu: Ek-1 listesinde yer alan veya Bakanlıkça
"Çevresel Etki Değerlendirmesi Gereklidir" kararı verilen bir proje
için belirlenen Özel Formata göre hazırlanacak raporu,
f) Çevresel
etki değerlendirmesi raporu özel formatı: Çevresel Etki Değerlendirmesi
Raporunun hazırlanmasında esas alınmak üzere; Komisyon tarafından projenin
önemli çevresel boyutları ile Halkın Katılımı Toplantısındaki görüş ve öneriler
göz önüne alınmak suretiyle ek-3’teki Çevresel Etki Değerlendirmesi Genel
Formatında belirtilen ana başlıklar altında ele alınması gereken konuları
tanımlayan formatı,
g) Çevresel
etki değerlendirmesi gerekli değildir kararı: Seçme Eleme Kriterlerine Tabi
Projeler hakkında yapılan değerlendirmeler dikkate alınarak, projenin çevre
üzerindeki muhtemel olumsuz etkilerinin, alınacak önlemler sonucu ilgili
mevzuat ve bilimsel esaslara göre kabul edilebilir düzeylerde olduğunun
belirlenmesi üzerine projenin gerçekleşmesinde çevre açısından sakınca
görülmediğini belirten Bakanlık kararını,
ğ) Çevresel
etki değerlendirmesi gereklidir kararı: Seçme Eleme Kriterlerine Tabi
Projelerin çevresel etkilerinin incelenerek, çevresel etkilerinin daha detaylı
incelenmesi amacıyla Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu hazırlanmasının
gerektiğini belirten Bakanlık kararını,
h) Çevresel
etki değerlendirmesi olumlu kararı: Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu
hakkında Komisyon tarafından yapılan değerlendirmeler dikkate alınarak,
projenin çevre üzerindeki muhtemel olumsuz etkilerinin, alınacak önlemler
sonucu ilgili mevzuat ve bilimsel esaslara göre kabul edilebilir düzeylerde
olduğunun belirlenmesi üzerine projenin gerçekleşmesinde çevre açısından
sakınca görülmediğini belirten Bakanlık kararını,
ı) Çevresel
etki değerlendirmesi olumsuz kararı: Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu
hakkında Komisyonca yapılan değerlendirmeler dikkate alınarak, projenin çevre üzerindeki
muhtemel olumsuz etkileri nedeniyle gerçekleştirilmesinde çevre açısından
sakınca görüldüğünü belirten Bakanlık kararını,
i) (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Çevresel etki değerlendirmesi süreci: Gerçekleştirilmesi planlanan projenin
çevresel etki değerlendirmesinin yapılması için; başvuru, inşaat öncesi,
inşaat, işletme ve işletme sonrası çalışmaları kapsayan süreci,
j) Çevrimiçi
ÇED süreci yönetim sistemi: ÇED sürecindeki iş ve işlemlerin elektronik ortamda
gerçekleştirileceği sistemi,
k) Duyarlı
yöreler: Çevresel etkilere karşı biyolojik, fiziksel, ekonomik, sosyal ve
kültürel nitelikli özellikleri ile duyarlı olan veya mevcut kirlilik yükü çevre
ve halk sağlığını bozucu düzeylere ulaştığı belirlenen yörelerle, ülkemiz
mevzuatı ve taraf olunan uluslararası sözleşmeler uyarınca korunması gerekli
görülen ve ek-5’te yer alan alanları,
l) Etki:
Gerçekleştirilmesi planlanan bir projenin hazırlık, inşaat ve işletme sırasında
ya da işletme sonrasında, çevre unsurlarında doğrudan ya da dolaylı olarak,
kısa veya uzun dönemde, geçici ya da kalıcı, olumlu ya da olumsuz yönde ortaya
çıkması olası değişiklikleri,
m) Etki alanı:
Gerçekleştirilmesi planlanan bir projenin işletme öncesi, işletilmesi ve
işletme sonrasında etkilediği alanı,
n) Halk:
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, Türkiye’de ikamet eden yabancılar ile ulusal
mevzuat çerçevesinde bir veya daha fazla tüzel kişi veya bu tüzel kişilerin
birlik, organizasyon veya grupları,
o) Halkın
katılımı toplantısı: Kapsam ve Özel Format belirlenmesinden önce, halkı proje
hakkında bilgilendirmek, projeye ilişkin görüş ve önerilerini almak üzere
yapılan toplantıyı,
ö) İlgili halk:
Gerçekleştirilmesi planlanan projeden etkilenen veya etkilenmesi muhtemel olan
halkı,
p) (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
İzleme ve kontrol: Gerçekleştirilmesi planlanan projeye dair "Çevresel
Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir" veya "Çevresel Etki
Değerlendirmesi Olumlu" kararı alındıktan sonra, inşaat öncesi, inşaat,
işletme ve işletme sonrası dönemine ilişkin kararın verilmesine esas teşkil
eden şartlar doğrultusunda yürütülmesinin sağlanması için yapılan çalışmaların
bütününü,
r) Kapsam ve
özel format belirleme: ÇED sürecine tabi projeler için Halkın Katılımı
Toplantısından sonra format verme aşamasına kadar yapılacak iş ve işlemleri,
s) Komisyon:
Proje için verilecek Özel Formatın kapsamını belirlemek ve hazırlanan ÇED
Raporunu inceleyip değerlendirmek üzere Bakanlık tarafından kurulan Komisyonu,
ş) Proje:
Gerçekleştirilmesi planlanan yatırımı,
t) Proje
tanıtım dosyası: Seçme Eleme Kriterlerine Tabi Projelere, ÇED uygulanmasının
gerekli olup olmadığının belirlenmesi amacıyla hazırlanan dosyayı,
u) Proje
sahibi: Projeyi gerçekleştirecek gerçek veya tüzel kişiyi,
ü) Seçme eleme
kriterleri: Proje Tanıtım Dosyasının hazırlanmasında esas alınacak ek-4’teki
formatı,
v) (Ek:RG-9/2/2016-29619)Anons:
Gerçekleştirilmesi planlanan projenin ÇED süreci hakkında, projeden etkilenecek
veya etkilenmesi muhtemel halkın yaşadığı yer/yerlerde, ilgili belediyeler ve
muhtarlıklarca yapılan sesli duyuruyu,
y) (Ek:RG-9/2/2016-29619) Askıda
ilan: Gerçekleştirilmesi planlanan projenin ÇED süreci hakkında, projeden
etkilenecek veya etkilenmesi muhtemel halkın yaşadığı yer/yerlerde, valilik,
kaymakamlık ve muhtarlık binasında veya köy odasında bulunan askı ilan
yerlerinde yapılan yazılı duyuruyu,
ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Yetki
MADDE 5 –
(1) Bu Yönetmeliğe tabi projeler hakkında "ÇED Olumlu", "ÇED
Olumsuz", "ÇED Gereklidir" veya "ÇED Gerekli Değildir"
kararlarını verme yetkisi Bakanlığa aittir. Ancak Bakanlık gerekli gördüğü
durumlarda "ÇED Gereklidir" veya "ÇED Gerekli Değildir" kararının
verilmesi konusundaki yetkisini, sınırlarını belirleyerek yetki genişliği
esasına göre Valiliklere devredebilir.
Çevresel
etki değerlendirmesi başvuru dosyası, çevresel etki değerlendirmesi raporu veya
proje tanıtım dosyası hazırlama yükümlülüğü
MADDE 6 –
(1) Bu Yönetmelik kapsamındaki bir projeyi gerçekleştirmeyi planlayan gerçek
veya tüzel kişiler; Çevresel Etki Değerlendirmesine tabi projeleri için; ÇED
Başvuru Dosyasını, ÇED Raporunu, Seçme Eleme Kriterleri uygulanacak projeler
için ise Proje Tanıtım Dosyasını, Bakanlıkça yeterlik verilmiş
kurum/kuruluşlara hazırlatmak, ilgili makama sunulmasını sağlamak ve proje
kapsamında verdikleri taahhütlere uymakla yükümlüdürler.
(2) Kamu
kurum/kuruluşları, bu Yönetmelik hükümlerinin yerine getirilmesi sürecinde
proje sahiplerinin veya Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşların
isteyeceği konuya ilişkin her türlü bilgi, doküman ve görüşü vermekle
yükümlüdürler.
(3) (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Bu Yönetmeliğe tabi projeler için "Çevresel Etki Değerlendirmesi
Olumlu" kararı veya "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli
Değildir" kararı alınmadıkça bu projelerle ilgili teşvik, onay, izin, yapı
ve kullanım ruhsatı verilemez, proje için yatırıma başlanamaz ve ihale
edilemez. Ancak bu durum söz konusu teşvik, onay, izin ve ruhsat süreçlerine
başvurulmasına engel teşkil etmez.
(4) Bu
Yönetmelik hükümlerine göre karar tesis edilmeden önce, projenin
gerçekleştirilmesinin mevzuat bakımından uygun olmadığının tespiti halinde,
aşamasına bakılmaksızın süreç sonlandırılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çevresel Etki Değerlendirmesi Yöntemi
Çevresel
etki değerlendirmesine tabi projeler
MADDE 7 –
(1) Bu Yönetmeliğin;
a) Ek-1
listesinde yer alan projelere,
b) "ÇED
Gereklidir" kararı verilen projelere,
c) Kapsam dışı
değerlendirilen projelere ilişkin kapasite artırımı ve/veya genişletilmesinin
planlanması halinde, mevcut proje kapasitesi ve kapasite artışları toplamı ile
birlikte projenin yeni kapasitesi ek-1 listesinde belirtilen eşik değer veya
üzerinde olan projelere,
ÇED Raporu
hazırlanması zorunludur.
Çevresel
etki değerlendirmesi sürecinin başlatılması ve komisyonun kuruluşu
MADDE 8 –
(1) Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar ek-3’te yer alan ÇED Genel
Formatı esas alınarak hazırlanan ÇED Başvuru Dosyasını ve proje sahibi
tarafından yetkilendirildiğine dair vekâletname ve imza sirkülerini Bakanlığa
sunar.
(2) "ÇED
Gereklidir" kararı verilen projeler için, bu karar, ÇED Başvuru Dosyası ve
proje sahibi tarafından yetkilendirildiğine dair vekâletname ile imza
sirküleri, Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar tarafından Bakanlığa
sunulur.
(3) Bakanlık,
başvuru dosyasındaki bilgi ve belgeleri uygunluk bakımından inceler. Bu
işlemler beş (5) iş günü içinde tamamlanır. Ek-3’te yer alan ÇED Genel
Formatına uygun hazırlanmadığı anlaşılan ÇED Başvuru Dosyası tamamlanmak üzere
iade edilir. Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar eksikliklerini
tamamlayıp ÇED Başvuru Dosyasını yeniden Bakanlığa sunar.
(4) İnceleme
sonucunda başvuru dosyasının ek-3’te yer alan ÇED Genel Formatına uygun
hazırlandığına karar verilmesi halinde, Bakanlık tarafından başvuru
dosyasındaki bilgiler dikkate alınarak, ilgili kamu kurum ve kuruluş
temsilcileri, Bakanlık yetkilileri, proje sahibi ve Bakanlıkça yeterlik
verilmiş kurum/kuruluşlardan oluşan bir Komisyon kurulur.
(5) Proje ile
ilgili olarak başvurunun yapıldığını, ÇED sürecinin başladığını, ÇED Başvuru
Dosyasının halkın görüşüne açıldığını ve ÇED süreci tamamlanana kadar projeye
ilişkin görüş ve önerilerin Valiliğe veya Bakanlığa verilebileceği Bakanlık ve
Valilik tarafından anons, askıda ilan, internet vb. şekilde halka duyurulur.
(6) Bakanlık,
Halkın Katılımı Toplantısı ve kapsam belirleme için görüş verme tarihini
belirten bir yazıyı ve ek-3’te yer alan Genel Format doğrultusunda hazırlanmış
ÇED Başvuru Dosyasını, Komisyon üyelerine gönderir.
(7) Bakanlık,
gerekli gördüğü hallerde, projenin konusu, türü ve proje için belirlenen yerin
özelliklerini de dikkate alarak, üniversiteler, enstitüler, araştırma ve uzman
kuruluşları, meslek odaları, sendikalar, birlikler, sivil toplum örgütlerinden
temsilcileri de Komisyon toplantılarına üye olarak çağırabilir.
(8) Komisyonda
kurum ve kuruluş temsilcisi olarak görev yapan üyelerin, yeterli mesleki bilgi
ve deneyime sahip olmaları ve temsil ettikleri kurum/kuruluşların görev
alanlarıyla sınırlı olmak üzere görüş vermeye yetkili kılınmış olmaları
esastır.
Halkın
katılımı toplantısı
MADDE 9 –
(1) Halkı yatırım hakkında bilgilendirmek, projeye ilişkin görüş ve önerilerini
almak üzere; Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar ve proje sahibinin
katılımı ile Bakanlıkça belirlenen tarihte, projeden en çok etkilenmesi
beklenen ilgili halkın kolaylıkla ulaşabileceği Valilikçe belirlenen merkezi
bir yer ve saatte Halkın Katılımı Toplantısı düzenlenir.
a) Bakanlıkça
yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar toplantı tarihini, saatini, yerini ve
konusunu belirten bir ilanı; projenin gerçekleştirileceği yörede yayınlanan
yerel süreli yayın ile birlikte yaygın süreli yayın olarak tanımlanan bir
gazetede toplantı tarihinden en az on (10) takvim günü önce yayınlatır.
b) Halkın
Katılımı Toplantısı, Çevre ve Şehircilik İl Müdürünün veya görevlendireceği bir
yetkilinin başkanlığında yapılır. Toplantıda; halkın, proje hakkında
bilgilendirilmesi, görüş, soru ve önerilerinin alınması sağlanır. Başkan,
katılımcılardan görüşlerini yazılı olarak vermelerini isteyebilir. Toplantı
tutanağı, bir sureti Valilikte kalmak üzere Bakanlığa gönderilir.
(2) Valilik,
Halkın Katılımı Toplantısı ile halkın görüş ve önerilerini bildirebileceği
süreç ile ilgili zamanlama takvimini ve iletişim bilgilerini halka duyurur.
Halkın görüş ve önerileri, zamanlama takvimi içerisinde Komisyona sunulur.
(3) Komisyon
üyeleri, kapsam belirlemesi öncesinde proje uygulama yerini inceleyebilir,
kendilerine iletilen tarihe göre Halkın Katılımı Toplantısına katılabilirler.
(4) Bakanlıkça yeterlik
verilmiş kurum/kuruluşlar tarafından halkı bilgilendirmek amacıyla broşür
dağıtmak, anket, seminer gibi çalışmalar Halkın Katılımı Toplantısından önce
yapılabilir veya internet sitesinden yayınlanabilir.
Komisyonun,
kapsam ve özel format belirlemesi
MADDE 10 –
(1) Komisyon üyesi kurum/kuruluşların görüş ve önerileri ile halktan gelen
görüş ve öneriler doğrultusunda Bakanlıkça ÇED Raporu Özel Formatı hazırlanır.
(2) (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Komisyon tarafından belirlenen Özel Format, Bakanlık tarafından belirlenen Özel
Format Bedelinin bu maddede belirlenen süre içerisinde ödenmesi mukabilinde
verilir. Halkın Katılımı Toplantısı/Toplantılarının tamamlanmasından itibaren
Format Bedeli, bir (1) ay içerisinde yatırılmaz ise ÇED süreci sonlandırılır.
(3) Format
Bedelinin yatırılmasından sonra, Bakanlıkça yedi (7) iş günü içerisinde Özel
Format verilir.
(4) (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar Özel Formatın veriliş tarihinden
itibaren on iki (12) ay içinde ÇED Raporunu Bakanlığa sunmakla yükümlüdür.
Talep edilmesi durumunda altı (6) ay ek süre verilir. Bu süre içinde ÇED Raporu
sunulmaz ise ÇED süreci sonlandırılır.
Çevresel
etki değerlendirmesi raporunun bakanlığa sunulması
MADDE 11 –
(1) (Değişik:RG-26/5/2017-30077) Bakanlıkça yeterlik verilmiş
kurum/kuruluşlar tarafından hazırlanan ÇED Raporu Bakanlığa sunulur. ÇED
Raporunun Özel Formatına uygunluğu ve belirlenen çalışma grubunda yer alması
gereken meslek uzmanlarınca hazırlanıp hazırlanmadığı hakkındaki inceleme
Bakanlık tarafından beş (5) iş günü içinde sonuçlandırılır. ÇED Raporunun Özel
Formatına uygun olmadığı ve/veya belirlenen çalışma grubunca hazırlanmadığının
anlaşılması halinde, bu hususların yerine getirilmesi için ÇED Raporu iade
edilir. İade edilen ÇED raporunun iade tarihinden itibaren bir (1) ay içinde
Bakanlığa sunulmaması veya yapılan düzeltmenin yeterli görülmediği durumda ÇED
süreci sonlandırılır.
(2) Bakanlıkça
ÇED Raporu Özel Formatına uygun hazırlandığı tespit edilen ÇED Raporu, inceleme
ve değerlendirme toplantısının tarihi ve yerini belirten bir yazı ile Komisyon
üyelerine gönderilir.
(3) Proje ile
ilgili inceleme değerlendirme sürecinin başladığı ve ÇED Raporunun halkın
görüşüne açıldığı Bakanlık ve Valilik tarafından anons, askıda ilan, internet
vb. şekilde halka duyurulur.
(4) ÇED
Raporunu incelemek isteyenler, duyuru tarihinden itibaren rapor nihai edilene
kadar raporu inceleyerek proje hakkında Bakanlığa veya Valiliğe görüş
bildirebilirler. Valiliğe bildirilen görüşler Bakanlığa iletilir. Bu görüşler
Komisyon tarafından dikkate alınır ve Bakanlıkça yeterlik verilmiş
kurum/kuruluşlar tarafından ÇED Raporuna yansıtılır.
Komisyonun
çalışma usulü ve çevresel etki değerlendirmesi raporunun incelenmesi
MADDE 12 –
(1) Komisyon ÇED Raporunu, ilk inceleme değerlendirme toplantısından itibaren
on (10) iş günü içinde inceler ve değerlendirir.
(2) (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Komisyon, yazılı görüş vermiş olan inceleme, değerlendirme komisyonu
üyeleri dahil salt çoğunluk ile toplanır. Komisyon üyeleri, temsil ettikleri
merkezi ve yerel kurum/kuruluşları ilgilendiren konulardaki yetki, görev ve
sorumlulukları çerçevesinde görevlendirilirler, kurum/kuruluşları adına görüş
bildirirler. Komisyon başkanı, üyelerden görüşlerini yazılı olarak vermelerini
isteyebilir. Yazılı görüş veren kurum temsilcilerinin sonraki toplantılara
katılmamaya ilişkin istemleri Komisyon başkanınca değerlendirilir. İnceleme
değerlendirme toplantısı sonrasında otuz (30) takvim günü içerisinde görüş
bildirmeyen komisyon üyesi kurum/kuruluşun görüşü olumlu kabul edilir.
(3) Komisyon,
Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlardan proje ile ilgili geniş
kapsamlı bilgi vermesini, araç gereç sağlamasını, konusu itibariyle Bakanlıkça
ya da Bakanlıkça yeterlik verilmiş özel veya kamuya ait kurum/kuruluşların
laboratuvarlarınca analiz, deney ve ölçümler yapmasını veya yaptırmasını
isteyebilir.
(4) Su, toprak
ve benzeri analizlerde, tartışmalı durum olması halinde şahit numuneye
başvurulabilir. Bu işlemlerin sonuçlarını Bakanlıkça yeterlik verilmiş
kurum/kuruluşlar Bakanlığa sunmakla yükümlüdürler.
(5) Komisyon
gerekli görürse, görevlendireceği üyeleri aracılığı ile projenin
gerçekleştirilmesi planlanan yerde ve benzer tesislerde inceleme yapabilir.
(6) (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
ÇED Raporunda önemli eksiklik ve yanlışların görülmesi durumunda Komisyon,
bunların giderilmesini Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlardan veya
ilgili kurumlardan ister. Bu durumda, inceleme değerlendirme süreci durdurulur.
Eksiklikler tamamlanmadan veya gerekli düzeltmeler yapılmadan Komisyon
çalışmalarına devam edilmez. Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar
süreci durdurulan projelerde oniki (12) ay içerisinde eksiklikleri tamamlamak
veya gerekli düzeltmeleri yapmakla yükümlüdür. Gerekçeleri belirtilerek talep
edilmesi durumunda en fazla altı (6) ay ek süre verilir. Bu süreler içinde ÇED
Raporu sunulmaz ise ÇED süreci sonlandırılır.
(7) Bakanlıkça
yeterlik verilmiş kurum/kuruluşların ÇED Raporunda gerekli görülen düzeltmeleri
yapıp yeniden Bakanlığa sunmasından sonra; Komisyon, Bakanlıkça toplantıya
çağırılır. Toplantının yapılması ile birlikte inceleme değerlendirme süreci
kaldığı yerden işlemeye başlar.
(8) Bakanlıkça
yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlardan ÇED Raporunda değişiklik yapması en çok
iki (2) kez istenebilir. Yapılan düzeltme Komisyonca yeterli görülmez ise durum
bir tutanakla belirlenir ve projenin ÇED süreci sonlandırılır.
(9) (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Komisyon tarafından, inceleme değerlendirme toplantıları sırasında;
a) ÇED Raporu
ve eklerinin yeterli ve uygun olup olmadığına,
b) Yapılan
incelemelerin, hesaplamaların ve değerlendirmelerin yeterli düzeyde veri, bilgi
ve belgeye dayandırılıp dayandırılmadığına,
c) Projenin
çevreye olabilecek etkilerinin kapsamlı bir şekilde incelenip incelenmediğine,
ç) Çevreye
olabilecek olumsuz etkilerin giderilmesi için gerekli önlemlerin yer alıp
almadığına,
d) Halkın
katılımı toplantısı ve süreç içerisinde gelen görüş ve önerilere çözüm
getirilip getirilmediğine,
ilişkin
inceleme ve değerlendirmeler yapılır.
(10) Komisyon
çalışmalarını ve değerlendirmelerini tutanak altına alır ve sonuçlandırır.
Komisyon
tarafından incelenerek son şekli verilen çevresel etki değerlendirmesi raporu
ve ilgili dokümanların bakanlığa sunulması
MADDE 13 –
(1) (Değişik:RG-26/5/2017-30077) Komisyon tarafından incelenerek son
şekli verilen ÇED Raporu, Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar
tarafından inceleme değerlendirme toplantılarının sona erdirilmesinden sonraki
on (10) takvim günü içinde Bakanlığa sunulur. Sunulan raporda eksiklik tespit
edilmesi durumunda rapor iade edilir, iade edilen rapordaki eksikliklerin
doksan (90) takvim günü içerisinde tamamlanmaması halinde ÇED süreci
sonlandırılır.
Çevresel
etki değerlendirmesi olumlu veya çevresel etki değerlendirmesi olumsuz kararı
MADDE 14 –
(1) Komisyon tarafından incelenerek son şekli verilen ÇED Raporu, halkın görüş ve
önerilerini almak üzere, Bakanlık ve/veya Valilik tarafından askıda ilan ve
internet aracılığı ile on (10) takvim günü görüşe açılır. Bakanlıkça proje ile
ilgili karar alma sürecinde bu görüşler de değerlendirilir. Bakanlık halktan
gelen görüşler doğrultusunda, rapor içeriğinde gerekli eksikliklerin
tamamlanmasını, ek çalışmalar yapılmasını ya da Komisyonun yeniden toplanmasını
isteyebilir. Nihai ÇED Raporu ve eklerinin proje sahibi taahhüdü altında
olduğunu belirten taahhüt yazısı ve noter onaylı imza sirküleri beş (5) iş günü
içerisinde Bakanlığa sunulur. Kamu kurum/kuruluşlarından imza sirküleri
istenmez.
(2) Birinci
fıkrada belirtilen belgeler, süresi içerisinde gerekçesi belirtilmeden sunulmaz
ise, projenin ÇED süreci sonlandırılır.
(3) Bakanlık,
Komisyon çalışmalarını ve halkın görüşlerini dikkate alarak proje için
"ÇED Olumlu" ya da "ÇED Olumsuz" kararını on (10) iş günü
içinde verir ve bu kararı Komisyon üyelerine bildirir. Proje için verilen
"ÇED Olumlu" ya da "ÇED Olumsuz" kararı Bakanlık ve Valilik
tarafından askıda ilan ve internet aracılığı ile halka duyurulur.
(4) "ÇED
Olumlu" kararı verilen proje için yedi (7) yıl içinde mücbir sebep
bulunmaksızın yatırıma başlanmaması durumunda "ÇED Olumlu" kararı
geçersiz sayılır.
(5) "ÇED
Olumsuz" kararı verilen projeler için "ÇED Olumsuz" kararı
verilmesine neden olan şartlarda değişiklik olması durumunda yeniden başvuruda
bulunulabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Seçme, Eleme Kriterleri Uygulama Yöntemi
Seçme, eleme
kriterlerine tabi projeler
MADDE 15 –
(1) Bu Yönetmeliğin;
a) Ek-2
listesinde yer alan projeler,
b) Kapsam dışı
değerlendirilen projelere ilişkin kapasite artırımı ve/veya genişletilmesinin
planlanması halinde, mevcut proje kapasitesi ve kapasite artışları toplamı ile
birlikte projenin yeni kapasitesi ek-2 listesinde belirtilen projeler,
seçme, eleme
kriterlerine tabidir.
Başvuru ve
inceleme
MADDE 16 –
(1) Çevresel Etki Değerlendirmesinin gerekli olup olmadığının araştırılması
amacıyla Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar tarafından; ek-4’e göre
hazırlanan Proje Tanıtım Dosyası, proje sahibince Proje Tanıtım Dosyasında ve
eklerinde yer alan bilgi ve belgelerin doğru olduğunu belirtir taahhüt yazısı
ve imza sirküleri ile Bakanlık tarafından belirlenen başvuru bedelinin
ödendiğine dair belge Bakanlığa sunulur.
(2) Bakanlık,
proje için hazırlanan Proje Tanıtım Dosyasını ek-4’te yer alan kriterler
çerçevesinde beş (5) iş günü içinde inceler. Dosya kapsamındaki bilgi ve
belgelerde eksikliklerin bulunması halinde bunların tamamlanması Bakanlıkça
yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlardan istenir.
(3)
Eksiklikleri altı (6) ay içerisinde tamamlanmayan Proje Tanıtım Dosyasına
ilişkin ÇED süreci sonlandırılır.
Çevresel
etki değerlendirmesi gereklidir veya çevresel etki değerlendirmesi gerekli
değildir kararı
MADDE 17 –
(1) (Değişik:RG-26/5/2017-30077) Bakanlık, Proje Tanıtım Dosyalarını
Ek-4’te yer alan kriterler çerçevesinde inceler ve değerlendirir. Bakanlık, bu
aşamada gerekli görülmesi halinde Bakanlıkça yeterlik verilmiş
kurum/kuruluşlardan proje ile ilgili geniş kapsamlı bilgi vermesini, araç gereç
sağlamasını, yeterliği kabul edilebilir kuruluşlarca analiz, deney ve ölçümler
yapmasını veya yaptırmasını isteyebilir. Bakanlık inceleme değerlendirme sürecinde
gerekli görülmesi halinde yetkili kurum/kuruluşlardan görüş isteyebilir. Otuz
(30) takvim günü içerisinde görüş bildirmeyen kurum/kuruluşun görüşü olumlu
kabul edilir.
(2) Bakanlık on
beş (15) iş günü içinde inceleme ve değerlendirmelerini tamamlar. Proje
hakkında "ÇED Gereklidir" veya "ÇED Gerekli Değildir"
kararını beş (5) iş günü içinde verir, kararı Valiliğe, proje sahibine ve
Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlara bildirir. Valilik, bu kararı
askıda ilan ve internet aracılığıyla halka duyurur.
(3) “ÇED
Gerekli Değildir” kararı verilen proje için beş (5) yıl içinde mücbir sebep
bulunmaksızın yatırıma başlanmaması durumunda “ÇED Gerekli Değildir” kararı
geçersiz sayılır.
(4) "ÇED
Gereklidir" kararı verilen projeler için bir (1) yıl içerisinde Bakanlığa
başvuru yapılmaması durumunda karar geçersiz sayılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İzleme ve Kontrol
Yatırımın
izlenmesi ve kontrol edilmesi
MADDE 18 –
(1) Bakanlık, "ÇED Olumlu" kararı veya "ÇED Gerekli
Değildir" kararı verilen projelerle ilgili olarak, Nihai ÇED Raporu ve/veya
“ÇED Gerekli Değildir” kararına esas Proje Tanıtım Dosyasında taahhüt edilen
hususların yerine getirilip getirilmediğini izler ve kontrol eder.
(2) Bakanlık bu
görevi yerine getirirken gerekli görmesi durumunda ilgili kurum/kuruluşlarla
işbirliği yapar.
(3) (Mülga
fıkra:RG-9/2/2016-29619)
(4) Proje
sahibi "ÇED Olumlu" veya "ÇED Gerekli Değildir" kararını
aldıktan sonra projede yapılacak bu Yönetmeliğe tabi değişiklikleri Bakanlığa
veya Valiliğe bildirmekle yükümlüdür.
Yönetmeliğe aykırı
uygulamaların durdurulması
MADDE 19 –
(1) Bu Yönetmelik kapsamındaki projelerde;
a) “ÇED Olumlu”
kararı alınmaksızın başlanan faaliyetler Bakanlıkça, “ÇED Gerekli Değildir”
kararı alınmaksızın başlanan faaliyetler ise mahallin en büyük mülki amiri tarafından
süre verilmeksizin durdurulur. "ÇED Olumlu" ya da "ÇED Gerekli
Değildir" kararı alınmadıkça yatırıma ilişkin durdurma kararı kaldırılmaz.
“ÇED Olumlu" ya da "ÇED Gerekli Değildir" kararı alınmaz ise,
yatırımcı faaliyet alanını eski haline getirmekle yükümlüdür. 2872 sayılı Çevre
Kanununun ilgili hükümlerine göre işlem tesis edilir.
b) (Değişik:RG-9/2/2016-29619)
“ÇED Olumlu” kararı ya da “ÇED Gerekli Değildir” kararı verildikten sonra,
proje sahibi tarafından nihai ÇED Raporu veya Proje Tanıtım Dosyasında taahhüt
edilen hususlara uyulmadığının tespit edilmesi durumunda söz konusu taahhütlere
uyulması için projeyle ilgili Bakanlıkça/valilikçe bir defaya mahsus olmak
üzere ve bir yılı aşmamak üzere süre verilebilir. Bu süre sonunda taahhüt
edilen hususlara uyulmaz ise yatırım durdurulur. Yükümlülükler yerine
getirilmedikçe durdurma kararı kaldırılmaz. 2872 sayılı Çevre Kanununun ilgili
hükümlerine göre işlem tesis
edilir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Kapasite
artışları
MADDE 20 – (Başlığı
ile Birlikte Değişik:RG-26/5/2017-30077)
(1) Kapasite
artışları; “ÇED Olumlu” veya “ÇED Gerekli Değildir” kararı bulunan ve eşik
değeri olan projelerde yapılacak kapasite artışı ve/veya genişletilmesinin
planlanması durumunda:
a) “ÇED Olumlu”
kararı bulunan projelerde;
1) Planlanan
artış veya artışlar toplamı Ek-2 listesinde yer alan eşik değer ve üzerinde
ise, 16 ncı madde kapsamında başvuru yapılması,
2) Planlanan
artış veya artışlar toplamı Ek-1 listesinde yer alan eşik değer ve üzerinde
ise, 8 inci madde kapsamında başvuru yapılması,
gerekmektedir.
b) “ÇED Gerekli
Değildir” kararı bulunan projelerde planlanan artış veya artışlar toplamı Ek-2
listesinde yer alan eşik değer ve üzerinde ise mevcut proje kapasitesi ile
toplanması ve bu toplamın;
1) Ek-2
listesinde yer alan eşik değer ve üzerinde kalması durumunda 16 ncı madde
kapsamında başvuru yapılması,
2) Ek-1
listesinde yer alan eşik değer ve üzerinde kalması durumunda 8 inci madde
kapsamında başvuru yapılması,
gerekmektedir.
(2) “ÇED
Olumlu” veya “ÇED Gerekli Değildir” kararı bulunan projelerde kapasite artışı
ve/veya genişletilmesinin planlanması halinde, planlanan projenin etkileri,
mevcut karara esas çevresel etkiler ile birlikte kümülatif olarak
değerlendirilir.
Proje
sahibinin değişmesi
MADDE 21 –
(1) Proje sahibinin herhangi bir nedenle değişmesi durumunda; projenin yeni
sahibi, devirle ilgili bilgi ve belgelerin tasdikli suretini, taahhütnamesini
ve imza sirkülerini Valiliğe sunmakla yükümlü olup, projenin önceki sahibinin
taahhüt ve yükümlülüklerini, devir tarihinden itibaren, başka bir işleme gerek
kalmaksızın üstlenmiş sayılır.
Çevresel
etki değerlendirmesi uygulamalarının güçlendirilmesi
MADDE 22 –
(1) Bakanlık, ÇED uygulamalarına ilişkin olarak, gerektiğinde yerli ve yabancı
kurum/kuruluşlar ile işbirliği halinde her türlü eğitim, plan, program ve proje
çalışmaları yapabilir; kitap, kitapçık, rehber ve her çeşit doküman
hazırlayabilir, seminer ve toplantılar düzenleyebilir.
Askeri
projeler
MADDE 23 –
(1) Askeri projelerle ilgili ÇED uygulamaları, Milli Savunma Bakanlığının
görüşü alınarak Bakanlık tarafından belirlenir.
Olağanüstü
durumlar ve özel hükümler
MADDE 24 –
(1) Aşağıdaki projeler için uygulanacak ÇED sürecine ilişkin yöntem Bakanlıkça
belirlenir:
a) Afet riski
altındaki alanların dönüştürülmesi işlemleri, doğal afetler sonucu yıkılan,
bozulan, tahrip olan veya hasar gören herhangi bir yatırımın bulunduğu yerde
kısmen veya tümü ile yeniden gerçekleştirilmesi planlanan projeler,
b) ÇED
Yönetmeliğine tabi olmayan veya Seçme Eleme Kriterlerine tabi olduğu halde
proje sahibinin ÇED Raporu hazırlanması talebi üzerine Bakanlıkça uygun görülen
projeler,
c) Organize
Sanayi Bölgeleri, İhtisas Organize Sanayi Bölgeleri, Endüstri Bölgeleri,
Serbest Bölgeler ile Teknoloji Geliştirme Bölgelerinde kurulması planlanan
projeler,
ç) Stratejik
Çevresel Değerlendirme yapılan alanlarda kurulması planlanan projeler,
d) Teknoloji
değişikliği uygulamak suretiyle, verim artırımına, doğal kaynak kullanımını
azaltmaya ve/veya çevre kirliliğini azaltmaya yönelik yapılmak istenilen
değişiklikler veya prototip üretim yapan projeler,
e) Ek-1 listesi
veya ek-2 listesinde olup, eşik değeri olmayan projelerde yapılacak her türlü
değişikliği içeren projeler,
f) (Mülga
fıkra:RG-9/2/2016-29619)
Entegre
projeler
MADDE 25 –
(1) (Değişik:RG-26/5/2017-30077) Bu Yönetmeliğe tabi birden fazla
projeyi kapsayan entegre bir projenin planlanması halinde, Bakanlıkça entegre
proje için tek bir ÇED Başvuru Dosyası/Proje Tanıtım Dosyası hazırlanması
istenir.
Yeterlik
belgesi
MADDE 26 –
(1) ÇED Başvuru Dosyası, ÇED Raporu veya Proje Tanıtım Dosyası hazırlayacak
kurum/kuruluşlar Bakanlıktan Yeterlik Belgesi almakla yükümlüdürler. Yeterlik
Belgesinin verilmesi, Yeterlik Belgesi verilen kurum/kuruluşların denetimi ve
belgenin iptal edilmesi ile ilgili usul ve esaslar Bakanlıkça yayımlanacak bir
tebliğ ile düzenlenir.
Çevrimiçi
ÇED süreci yönetim sistemi
MADDE 27 –
(1) (Değişik:RG-26/5/2017-30077) ÇED Sürecine ilişkin iş ve işlemler,
Çevrimiçi ÇED Süreci Yönetim Sisteminden (e-ÇED) yürütülür. Çevrimiçi ÇED
Süreci Yönetim Sisteminin yürütülmesine ilişkin iş ve işlemler Bakanlık
tarafından belirlenir ve Bakanlığın internet sayfasında ilan edilir.
Kapasite
artışları
MADDE 27/A
–(Ek:RG-9/2/2016-29619) (Mülga:RG-26/5/2017-30077)
Bildirim ve
bilgi verme yükümlülüğü
MADDE 27/B
–(Ek:RG-9/2/2016-29619) (Mülga:RG-26/5/2017-30077)
Tebliğler
MADDE 28 –
(1) Bakanlık, gerekli gördüğü hallerde bu Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin
olarak tebliğler çıkarabilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 29 –
(1) 3/10/2013 tarihli ve 28784 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki
Değerlendirmesi Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş süreci
GEÇİCİ MADDE
1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce, ÇED Başvuru Dosyası/Proje
Tanıtım Dosyası Valiliğe ya da Bakanlığa sunulmuş projelere bu Yönetmeliğin lehte
olan hükümleri ve/veya başvuru tarihinde yürürlükte olan Yönetmelik hükümleri
uygulanır.
Kapsam dışı
projeler
GEÇİCİ MADDE
2 – (1) Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğinin ilk yayım tarihi olan
7/2/1993 tarihinden önce üretime ve/veya işletmeye başladığı belgelenen
projeler Çevresel Etki Değerlendirmesi kapsamı dışındadır.
Kanuni
kapsam dışı projeler
GEÇİCİ MADDE
3 – (1) 23/6/1997 tarihinden önce kamu yatırım programına alınmış olup,
29/5/2013 tarihi itibariyle üretim veya işletmeye başlamış olan projeler ile
bunların gerçekleştirilmesi için zorunlu olan yapı ve tesisler Çevresel Etki
Değerlendirmesi kapsamı dışındadır.
Yürürlük
MADDE 30 –
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 31 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
25/11/2014
|
29186
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin
Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1
|
9/2/2016
|
29619
|
2
|
26/5/2017
|
30077
|
3
|
|
|
EK– 1 LİSTESİ
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ UYGULANACAK PROJELER
LİSTESİ
1- Rafineriler:
a) Ham petrol
rafinerileri,
b) 500 ton/gün
üzeri taşkömürü ve bitümlü maddelerin gazlaştırılması ve sıvılaştırılması
projeleri,
c) Doğalgaz sıvılaştırma
ve gazlaştırma tesisleri,
2- Termik güç
santralleri:
a) Toplam ısıl
gücü 300 MWt ve daha fazla olan termik güç santralleri ile diğer yakma
sistemleri,
b) Nükleer güç
santralleri veya diğer nükleer reaktörlerin kurulması veya sökümü, (maksimum gücü
sürekli termik yük bakımından 1 kilovatı aşmayan, atom çekirdeği parçalanabilen
ve çoğalan maddelerin dönüşümü, üretimi amaçlı araştırma projeleri hariç)
3- Nükleer
yakıt tesisleri:
a) Nükleer
yakıtların yeniden işlenmesi,
b) Nükleer
yakıtların üretimi veya zenginleştirilmesi,
c) Radyasyondan
arınmış nükleer yakıtların veya sınır değerin üzerinde radyasyon içeren
atıkların işlenmesi,
ç) Radyasyonlu
nükleer yakıtların nihai bertarafı işlemi,
d) Sadece
radyoaktif atıkların nihai bertarafı işlemi,
e) Sadece
radyasyonlu nükleer yakıtların (10 yıldan uzun süre için planlanmış) veya
radyoaktif atıkların üretim alanından farklı bir alanda depolanması,
f) Radyasyondan
arınmış nükleer yakıtların nihai bertarafı,
4- Metal
endüstri tesisleri:
a) Cevherden demir
ve/veya çelik üreten tesisler, (250.000 ton/yıl ve üzeri)
b) Demir
ve/veya çelikten çelik üreten tesisler, (Hurda dahil) (250.000 ton/yıl ve
üzeri)
c) Demir
ve/veya çeliğin ergitildiği ve dökümünün yapıldığı tesisler, (Hurda dahil)
(250.000 ton/yıl ve üzeri)
ç) Demir dışı
metallerin ergitildiği ve dökümünün yapıldığı tesisler, (250.000 ton/yıl ve
üzeri)
d) Sıcak
haddeleme tesisleri,
1) Demir veya
çeliğin haddelendiği tesisler, (250.000 ton/yıl ve üzeri)
2) Demir dışı
metallerin haddelendiği tesisler, (250.000 ton/yıl ve üzeri)
5- Asbest
çıkartılması ve asbest içeren ürünleri işleme veya dönüştürme tesisleri:
a) Asbest
madeni işletmeleri ve zenginleştirme tesisleri,
b) Son ürün
olarak friksiyon (Sürtünme) maddesi üreten 50 ton/yıl ve üzeri kapasiteli tesisler,
c) 200 ton/yıl
ve üzeri asbest kullanan diğer tesisler,
ç) 10.000
ton/yıl ve üzeri kapasiteli, son ürünü asbestli beton olan tesisler,
6- Fonksiyonel
olarak birbirine bağlı çeşitli birimleri kullanarak endüstriyel ölçekte üretim
yapan kimya tesisleri:
a) Organik
kimyasalların üretimi,
b) İnorganik
kimyasalların üretimi,
c) Yıllık
20.000 ton ve üzeri fosfor, azot ve potasyum bazlı basit veya bileşik
gübrelerin üretimi.
7- Patlayıcı
ve/veya parlayıcı maddelerin üretildiği tesisler,
8- Yollar ve
havaalanları:
a) 100
km ve üzeri demiryolu hatları,
b) Pist
uzunluğu 2.100 m ve üzeri olan havaalanları,
c) Otoyollar ve
devlet karayolları,
ç)
Şehirlerarası dört ve üzeri şeritli karayollarının yapımı,
d) İki ya da daha
az trafik şeridi bulunan mevcut şehirlerarası karayollarının dört ya da daha
fazla trafik şeritli olacak şekilde yenilenmesi ya da genişletilmesi, yeniden
yapılan ya da genişletilen bölümün sürekli uzunluğunun 10 km ya da daha uzun
olacak şekilde uzatılması,
9- Su yolları,
limanlar ve tersaneler:
a) 1.350 DWT ve
üzeri ağırlıktaki deniz araçlarının geçişine izin veren kıta içi suyollarının
yapımı ve kıta içi su trafiği için yapılacak olan limanlar,
b) 1.350 DWT ve
üzeri ağırlıktaki deniz araçlarının yanaşabileceği ticari amaçlı liman, iskele,
rıhtım ve dolfenler,
c) Tersaneler,
ç) 24 m ve
üzerinde yat veya teknelerin imalat, bakım ve onarım hizmetlerinden birini
yapan tesisler,
d) Gemi söküm
yerleri,
e) Yat
limanları,
10- Tehlikeli
ve/veya özel işleme tabi atıklar:
a) Tehlikeli
ve/veya özel işleme tabi atıkların geri kazanıldığı, yakıldığı (Oksitlenme
yoluyla yakma, piroliz, gazlaştırma, plazma vb. termal işlemler) düzenli
depolandığı ve/veya nihai bertarafının yapıldığı tesisler,
b) Kapasitesi 1
ton/gün ve üzerinde olan tıbbi atıklar için projelendirilen yakma tesisleri,
c) Yıllık
işleme kapasitesi 2.000 ton ve üzeri olan atık yağ geri kazanımı için
projelendirilen tesisler,
11- İnşaat
yıkıntı ve hafriyat atıkları hariç olmak üzere alanı 10 hektardan büyük ve/veya
hedef yılı da dahil günlük 100 ton ve üzeri olan atıkların geri kazanıldığı,
yakıldığı (oksitlenme yoluyla yakma, piroliz, gazlaştırma, plazma vb. termal
işlemler) düzenli depolandığı ve/veya nihai bertarafının yapıldığı tesisler,
12- 10 milyon m3/yıl
ve üzeri yeraltı suyu çıkarma veya suyu yeraltında depolama projeleri,
13- (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Boru ile içme suyu taşımaları dışında kalan, akarsu havzaları arasında 10
milyon m3/yıl ve üzeri su aktarma projeleri.
14- Göl hacmi
10 milyon m3 ve üzeri olan baraj veya göletler,
15- Kurulu gücü
10 MWm ve üzeri olan hidroelektrik santralleri,
16- Kapasitesi
150.000 eşdeğer kişi ve/veya 30.000 m3/gün üzeri olan atık su arıtma
tesisleri,
17- Günlük
kapasitesi 100 ton ve üzeri hayvan yetiştiriciliğinden kaynaklı dışkıların
yakıldığı, geri kazanıldığı ve/veya bertaraf edildiği tesisler,
18- Hayvan
kesim tesisleri:
a) Büyükbaş
ve/veya küçükbaş hayvan kesiminin yapıldığı tesisler, [(100 kesim ünitesi/gün
ve üzeri), (Her bir kesim ünitesi eşdeğerleri: 1 baş sığır, 2 baş deve kuşu, 4
baş domuz, 8 baş koyun, 10 baş keçi, 130 baş tavşan)]
b) Kanatlı
hayvanların kesiminin yapıldığı tesisler, [(60.000 adet/gün ve üzeri tavuk ve
eşdeğeri diğer kanatlılar) (1 adet hindi = 7 adet tavuk esas alınmalıdır)]
19- Hayvan
yetiştirme tesisleri:
a) 5.000 baş ve
üzeri büyükbaş yetiştirme tesisleri,
b) 25.000 baş
ve üzeri küçükbaş yetiştirme tesisleri,
c) Büyükbaş ve
küçükbaş hayvanların birlikte yetiştirilmesi, [(5.000 büyükbaş ve üzeri,1
büyükbaş=5 küçükbaş eşdeğeri esas alınmalıdır)]
ç) 900 baş ve
üzeri domuz besi tesisleri,
d) Kanatlı
yetiştirme tesisleri, [(Bir üretim periyodunda 60.000 adet ve üzeri tavuk
(civciv, damızlık, piliç, vb.) veya eşdeğer diğer kanatlılar) (1 adet hindi = 7
adet tavuk esas alınmalıdır)]
20- Kültür balıkçılığı
projeleri, (1.000 ton/yıl ve üzeri üretim)
21- Bitkisel
ürünlerden ham yağ üretimi veya rafinasyon işleminin yapıldığı tesisler, [200
ton/gün yağ ve üzeri.(kekik, papatya ve benzeri esansiyel yağlar hariç)]
22- Süt işleme
tesisleri, (Çiğ süt işleme kapasitesi 100.000 litre /gün ve üzeri)
23- Maya
fabrikaları, (25.000 ton/yıl ve üzeri)
24- Şeker
fabrikaları,
25- Orman
ürünleri ve selüloz tesisleri:
a) Selüloz
üretim tesisleri,
b) Kereste veya
benzeri lifli maddelerden kâğıt hamuru üretim tesisleri,
c) Her çeşit
kâğıt üretim tesisleri, (60.000 ton/yıl ve üzeri kapasiteli)
26- Yıllık
kapasitesi 3.000 ton ve üzeri olan kasar (Haşıl sökme, ağartma, merserizasyon,
kostikleme ve benzeri.) veya yıllık kapasitesi 3.000 ton ve üzeri olan boyama
birimlerini içeren iplik, kumaş veya halı fabrikaları,
27- Madencilik
projeleri:
a) (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Ruhsat alanı büyüklüğüne bakılmaksızın 25 hektar ve üzeri çalışma alanında
(Kazı ve döküm alanı toplamı olarak) açık işletmeler,
b) 150 hektarı
aşan (Kazı ve döküm alanı toplamı olarak) çalışma alanında açık işletme yöntemi
ile kömür çıkarma,
c) Biyolojik,
kimyasal, elektrolitik ya da ısıl işlem yöntemleri uygulanan cevher
zenginleştirme tesisleri ve/veya bu zenginleştirme tesislerine ilişkin atık
tesisleri,
ç) 400.000
ton/yıl ve üzeri kırma, eleme, yıkama ve cevher hazırlama işlemlerinden en az
birini yapan tesisler.
28- 500 ton/gün
ham petrol, 500.000 m3/gün doğal gaz veya kaya gazının çıkarılması,
29- Petrol,
doğalgaz ve kimyasalların 40 km’den uzun 600 mm ve üzeri çaplı borularla
taşınması,
30- Çimento
fabrikaları,
31- Kapasitesi
50.000 m3 ve üzeri olan petrol, doğalgaz, petrokimya ve kimyasal
maddelerin depolandığı tesisler,
32- Ham deri
işleme tesisleri, (Konfeksiyon ürünleri hariç) (2.000 ton/yıl ve üzeri)
33- İhtisas
Organize Sanayi Bölgeleri, (Ek-1 listesi ve ek-2 listesinde yer alan projeler)
34- Pil ve/veya
akü üretim tesisleri, (Montaj yapılan tesisler hariç)
35- Tarım
ilaçlarının ve/veya farmasötik ürünlerin etken maddelerinin üretildiği
tesisler,
36- Motorlu
taşıtların üretimi, [Kara taşıtları (otomobil, otobüs ve benzeri); tarım
makinaları (traktör, biçerdöver ve benzeri); iş makinaları (dozer, ekskavatör
ve benzeri); savunma sanayi taşıtları (tank, zırhlı araç ve benzeri)] (montaj
yapılan tesisler hariç) (10.000 adet/yıl ve üzeri)
37- Demiryolu
taşıtlarının üretiminin yapıldığı tesisler, (Montaj yapılan tesisler hariç)
(1.000 adet/yıl ve üzeri)
38- Motorlu
hava taşıtlarının üretimi,
39- Cam, cam
elyafı, taş yünü ve benzeri üretim tesisleri, (100.000 ton/yıl ve üzeri)
40- Lastik
üretim tesisleri, (İç ve dış motorlu taşıt ve uçak lastikleri, kolon, sırt
kauçuğu, kord bezi ve benzeri)
41- Seramik
veya porselen üretimi yapan tesisler, [Hammadde kapasitesi (çamur hazırlama,
astarlama, sırlama vb. işlemlerde kullanılan malzemeler)] (300.000 ton/yıl ve
üzeri)
42- Turizm konaklama
tesisleri: Oteller, tatil köyleri ve/veya turizm kompleksleri ve benzeri, (500
oda ve üzeri)
43- (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Türbin sayısı 20 adet ve üzerinde veya kurulu gücü 50 MWm ve üzerinde olan
rüzgar enerji santralleri
44- Jeotermal
kaynağın çıkartılması ve kullanılması, (Isıl kapasitesi 20 MWe ve üzeri)
45- (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Proje alanı 20 hektar ve üzerinde veya kurulu gücü 10 MWe ve üzerinde olan
güneş enerji santralleri
46- 154 kV
(Kilovolt) ve üzeri gerilimde 15 km ve üzeri uzunluktaki elektrik enerjisi
iletim hatları.
EK-2 LİSTESİ
SEÇME-ELEME KRİTERLERİ UYGULANACAK PROJELER LİSTESİ
(Ek-1 Listesinde Yer Alan Alt Sınırlar Bu Listede Üst
Sınır Olarak Alınır)
1- 50-500
ton/gün taş kömürü ve bitümlü maddelerin gazlaştırılması ve sıvılaştırılması
projeleri,
2- a)
Kimyasalların üretimi, petrolden yağlama maddesi üretimi veya ara ürünlerin
işlenmesi için projelendirilen tesisler, (Proses kaynaklı atığı ve yan ürünü
olmayan sadece karışım yapan tesisler bu kapsamın dışındadır)
b) Yıllık
işleme kapasitesi 2.000 ton’dan az olan atık yağ geri kazanım tesisleri,
c) Kapasitesi
200-1.000 kg/gün arasında olan tıbbi atık yakma tesisleri ve/veya tıbbi
atıkların fiziksel ve kimyasal olarak işleme tabi tutulduğu tesisler,
ç) (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Tehlikeli, tehlikesiz ve/veya özel işleme tabi atıkların fiziksel yöntemlerle
geri kazanıldığı tesisler, (Ömrünü tamamlamış lastiklerin, kabloların kırma ve
parçalama işlemleri, tehlikesiz atık niteliğinde olan metal, kağıt, plastik
atıkları toplama, ayırma, kesme, parçalama, öğütme ve granül elde etme
işlemleri ile solar kurutma işlemleri hariç)
3- Depolama
kapasitesi 500-50.000 m3 arası olan doğalgaz, petrokimya, petrol ve
kimyasal maddelerin depolandığı tesisler, (Perakende satış istasyonları bu
kapsamın dışındadır)
4- Tarım
ilaçları ve farmasotik ürünlerin (Aşı ve serum üretimi hariç), boya ve
cilaların (Reçine ünitesini ihtiva eden), peroksitlerin ve bitki gelişim
düzenleyicilerin üretildiği, elastomer esaslı ürünlerin (Vulkanizasyon işlemini
içeren) işleme tabi tutulduğu tesisler,
5- İnşaat
yıkıntı ve hafriyat atıkları hariç olmak üzere günlük kapasitesi 100 ton’un
altında olan atıkların kompostlaştırıldığı ve/veya diğer tekniklerle geri
kazanıldığı, yakıldığı (Oksitlenme yoluyla yakma, piroliz, gazlaştırma, plazma
vb. termal işlemler), düzenli depolandığı ve/veya nihai bertarafının yapıldığı
tesisler,
6- Hammadde
üretim ünitesini içeren sabun ve/veya deterjan üretimi yapan tesisler,
7- Kapasitesi
500 ton ve üzeri olan patlayıcı ve/veya parlayıcı madde depolama tesisleri,
8- Metal
endüstrisi: (1.000 ton/yıl ve üzeri)
a) Cevherden demir
ve/veya çelik üreten tesisler,
b) Hurda demir
ve/veya çelikten çelik üreten tesisler,
c) Demir
ve/veya çeliğin ergitildiği ve dökümünün yapıldığı tesisler, (Hurda dahil)
ç) Demir dışı
metallerin ergitildiği ve dökümünün yapıldığı tesisler,
d) Sıcak haddeleme
tesisleri,
1) Demir veya
çeliğin haddelendiği tesisler,
2) Demir dışı
metallerin haddelendiği tesisler,
e) Soğuk
haddeleme tesisleri, (Tel çekme tesisleri hariç)
1) Demir veya
çeliğin haddelendiği tesisler,
2) Demir dışı
metallerin haddelendiği tesisler,
9- (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Tank/havuz hacminin 5 m³ ve üzeri olduğu, elektrolitik veya kimyasal bir proses
kullanılarak metal veya plastik maddelerin yüzeylerinin metalle kaplandığı
tesisler ve/veya yüzey temizleme işleminin yapıldığı tesisler,
10- Tekstil
tesisleri:
a) Boyama
(Kimyasal veya kök boya kullanılarak) veya kasar işlemi yapan iplik, kumaş veya
halı fabrikaları,
b) Yün veya
tiftiğin ovalanması, yağının alınması veya ağartmasının yapıldığı endüstriyel
tip tesisler,
c) Denim (Kot)
veya konfeksiyon ürünleri yıkama tesisleri, (Yumuşaklık ve çekmezlik özelliği
kazandırmak için sadece yumuşatıcılarla yapılan normal yıkama hariç)
ç) Baskı işlemi
yapan tesisler, (Baskı sonrası kumaşın yıkama işlemine tabi tutulduğu tesisler)
11- Cam, cam
elyafı, taş yünü ve benzeri üretim tesisleri,
12- Her çeşit
kâğıt üretim tesisleri,
13- Lastik
kaplama tesisleri, (Soğuk lastik kaplama hariç)
14- Ham deri
işleme tesisleri, (Konfeksiyon ürünleri hariç)
15- Motorlu
taşıtların üretimi, [Kara taşıtları (otomobil, otobüs ve benzeri); tarım
makinaları (traktör, biçerdöver ve benzeri); iş makinaları (dozer, ekskavatör
ve benzeri); savunma sanayi taşıtları (tank, zırhlı araç ve benzeri)] (Montaj
yapılan tesisler hariç)
16- İçten
yanmalı motor üretimi,
17- Demiryolu
taşıtlarının üretiminin yapıldığı tesisler, (Montaj yapılan tesisler hariç)
18- Hazır beton
tesisleri, çimento veya diğer bağlayıcı maddeler kullanılarak şekillendirilmiş
malzeme üreten tesisler, ön gerilimli beton elemanı, gaz beton, betopan ve
benzeri üretim yapan tesisler, (Üretim kapasitesi 100 m3/saat ve
üzeri)
19- Tuğla veya
kiremit üretimi yapan tesisler, [Hammadde kapasitesi (çamur hazırlamaya esas
malzemeler)] (1.000 ton/yıl ve üzeri)
20- Seramik
veya porselen üretimi yapan tesisler, [Hammadde kapasitesi (çamur hazırlama,
astarlama, sırlama vb. işlemlerde kullanılan malzemeler)] (1.000 ton/yıl ve
üzeri)
21- Klinker
öğütme tesisleri,
22- Asfalt
plent tesisleri,
23- Tehlikeli
ve/veya özel işleme tabi atıkların ara depolanması,
24- Anfo
üretimi,
25- Tuzun
çıkarıldığı ve/veya işlendiği tesisler, (Eleme, paketleme hariç)
26- Yıllık
1.000 ton ve üzeri fosfor, azot ve potasyum bazlı basit veya bileşik gübrelerin
her türlü üretimi,
27- Bitkisel
ürünlerin üretimi:
a) Bitkisel ham
yağ veya rafine yağ üreten tesisler, (Kekik, papatya ve benzeri esansiyel
yağların üretimi hariç)
b) Nişasta
üretimi veya nişasta türevlerinin üretildiği tesisler,
c) Fermantasyon
ile şalgam veya sirke üretim tesisleri, (1.000.000 litre/yıl ve üzeri)
ç) Suma üretim
tesisi, (5.000 litre/yıl ve üzeri)
d) Malt üretim
tesisi, (5.000 ton/yıl ve üzeri)
e) Zeytin
işleme tesisi, (1.500 ton/yıl ve üzeri)
f) Sigara
fabrikaları veya Sarmalık kıyılmış tütün mamulleri üretimi yapan tesisler,
(1000 ton/yıl ve üzeri )
g) Maya
fabrikaları,
ğ) Alkollü
içecek üretimi, (5.000 litre/yıl ve üzeri)
h) Meyve
püresi, meyve konsantresi veya meyve türevli içecek üretilen tesisler,
(1.000.000 litre/yıl ve üzeri)
ı) Alkolsüz
gazlı içecek üretilen tesisler, (Soda, meyveli soda üreten tesisler hariç)
(1.000.000 litre/yıl ve üzeri)
i) Meyan kökü,
demirhindi, şerbetçi otu gibi bitkilerin işlendiği tesisler, (1.000.000
litre/yıl ve üzeri)
j) Salça
üretilen tesisler, (1.000 ton/yıl ve üzeri )
28- Hayvansal
ürünlerin üretimi:
a) Hayvansal
yağların eritildiği tesisler,
b) Su ürünleri
işleme tesisleri,
c) Süt işleme
tesisleri, (Çiğ süt işleme kapasitesi 10.000 litre /gün ve üzeri)
ç) Kültür
balıkçılığı projeleri, (30 ton/yıl ve üzeri üretim),
d) Balık
kuluçkahaneleri, (40 milyon adet/yıl ve üzeri yavru üretimi)
e) Büyükbaş
ve/veya küçükbaş hayvan kesiminin yapıldığı tesisler [(20 kesim ünitesi/gün ve
üzeri), (Her bir kesim ünitesi eşdeğerleri: 1 baş sığır, 2 baş deve kuşu, 4 baş
domuz, 8 baş koyun, 10 baş keçi, 130 baş tavşan)],
f) Kanatlı
hayvanların kesiminin yapıldığı tesisler [ (1.000 adet/gün ve üzeri tavuk ve
eşdeğeri diğer kanatlılar) (1 adet hindi = 7 adet tavuk esas alınmalıdır)],
g) Likit
yumurta üretim tesisi, (10 ton/gün ve üzeri )
ğ) Rendering
tesisleri,
h) Peynir altı
suyu işleme tesisleri, (İşleme kapasitesi 10.000 litre /gün ve üzeri)
29- Kapasitesi
1-100 ton/gün arasında olan, hayvan yetiştiriciliğinden kaynaklı dışkıların
yakıldığı, geri kazanıldığı ve/veya bertaraf edildiği tesisler,
30- Hayvan
yetiştirme tesisleri:
a) 500 baş ve
üzeri büyükbaş yetiştirme tesisleri,
b) 2.500 baş ve
üzeri küçükbaş yetiştirme tesisleri,
c) Büyükbaş ve
küçükbaş hayvanların birlikte yetiştirilmesi, (500 büyükbaş ve üzeri, 1
büyükbaş=5 küçükbaş eşdeğeri esas alınmalıdır)
ç) Kanatlı
yetiştirme tesisleri [(Bir üretim periyodunda 20.000 adet ve üzeri tavuk
(civciv, piliç, ve benzeri) veya eşdeğer diğer kanatlılar) (1 adet hindi = 7
adet tavuk)],
d) Kürk hayvanı
yetiştiriciliği yapan tesisler, (5.000 adet ve üzeri)
e) 300 baş ve
üzeri domuz besi tesisleri,
31- Altyapı
tesisleri:
a) Kıta içi su
yollarının yapımı, (Ek-1 listesinde yer almayanlar)
b) Ek-1
listesinde yer almayan, ticari amaçlı liman, iskele, rıhtım ve dolfenler,
(güneşlenme, sportif amaçlı iskeleler ve şamandıralar hariç)
c) Balıkçı
barınakları, römorkör barınakları,
ç) Denizden
10.000 m2 ve üzerinde alan kazanılması projeleri,
d) Erozyonla
mücadele etmek için kıyılarda yapılan çalışmalar ve kıyının değişimine neden
olabilecek deniz kenarında yapılan çalışmalar; dalgakıran, mahmuz, mendirek,
set ve benzeri, (Bunların bakımı onarımı hariç)
e) Ek-1
listesinde yer almayan demiryolu hatları, (Bağlantı/İltisak hatları hariç)
f) Demiryolu
güzergah değişikliği, güzergahtan ayrılan kısımların sürekli uzunluğu 30 km. ve
üzerinde olması,
g) Mevcut
demiryolu güzergahı korunarak hat sayısının çoğaltılması,
ğ) Lojistik
merkez,
h) Şehiriçi
yolcu taşımaya yönelik tramvay, metro, hafif raylı taşıma sistemleri ve
benzeri),
ı)
Havaalanları, (Ek-1 listesinde yer almayanlar)
i) 20 km ve
üzeri çevre yolları,
j) İl yolları,
(Mahalle ve Köy yolları hariç)
k) Ek-1 listesi
ve ek-2 listesinde yer alan karayolu projelerinin, 20 km ve üzerinde sürekli
uzunlukta güzergahının değiştirilmesi,
l) İki veya
daha az trafik şeridi bulunan mevcut il yollarının dört veya daha fazla şeritli
olacak şekilde en az 20 km sürekli uzunlukta genişletilmesi,
m) 50.000 m3
ve üzeri malzeme çıkarılması planlanan dip taraması projeleri,
n) Çekek
yerleri,
o) 10-24 m
arasında yat veya teknelerin imalat, bakım ve onarım hizmetlerinden birini
yapan tesisler,
ö) Derin deniz
deşarjı projeleri,
32-Turizm
konaklama tesisleri: Oteller, tatil köyleri, turizm kompleksleri vb. (100 oda
ve üzeri)
33- (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Toplu konut projeleri (200 konut ve üzeri)
34- Kapladığı
alan 50.000 m2 ve üzeri olan daimi kamp ve karavan alanları,
35- Temalı
parklar, (50.000 m2 ve üzeri alanda kurulmuş, bilim, kültür, doğa
veya spor gibi herhangi bir temayı esas alarak müşterilere izleme, eğlenme ve
bilgilenme hizmetleri sunan tesisler)
36- Kayak merkezleri,
(1.000 m ve üzeri mekanik tesisleri olan)
37- Arabalar ve
motosikletler için kalıcı yarış ve test parkurları,
38- Golf
tesisleri,
39- (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Alışveriş merkezleri (10.000 m2 ve üzeri kapalı inşaat alanı)
40- 154
kV ve üzeri gerilimde 5-15 km uzunlukta olan elektrik enerjisi iletim hatları.
41- Kurulu gücü
1-10 MWm olan hidroelektrik enerji santralleri,
42- (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Türbin sayısı 5 adet ve üzerinde veya kurulu gücü 10 MWm ve üzerinde 50 MWm
altında olan rüzgar enerji santralleri
43- Jeotermal
kaynağın çıkartılması ve kullanılması, (Isıl gücü 5 MWe ve üzeri)
44- Elektrik,
gaz, buhar ve sıcak su elde edilmesi için kurulan endüstriyel tesisler, (Toplam
ısıl gücü 20 MWt- 300 MWt arası olanlar)
45- (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Proje alanı 2 hektar ve üzerinde veya kurulu gücü 1 MWe ve üzerinde olan güneş
enerji santralleri (çatı ve cephe sistemleri hariç)
46- Göl hacmi 5
milyon m3 ve üzeri olan baraj ve göletler,
47- (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
300.000m3/yıl ve üzerinde, yeraltından su çıkarma veya suyu yeraltında depolama
projeleri,
48- Akarsu
yatakları ile ilgili projeler:
a) Akarsu
havzaları arasında su aktarma projeleri, (Ek-1 listesinde yer almayanlar)
b) Sürekli akış
gösteren akarsuların yataklarında 5 km ve üzerinde düzenleme yapılan projeler,
49- Madencilik
projeleri:
a) (Değişik:RG-26/5/2017-30077)
Ruhsat alanı büyüklüğüne bakılmaksızın 25 hektara kadar çalışma alanında (kazı
ve döküm alanı toplamı olarak) açık işletme yöntemi ile madenlerin çıkarılması,
b) Yıllık 5.000
m3 ve/veya 250.000 m2 ve üzeri kapasiteli mermer ve
dekoratif taşların kesme, işleme ve sayalama tesisleri,
c) 1.000.000 m3/yıl
ve üzerinde metan gazının çıkartılması ve depolanması,
ç)
Karbondioksit, kaya gazı ve diğer gazların çıkartıldığı, depolandığı veya
işlendiği tesisler, (Atölye tipi dolum tesisleri hariç)
d) Kırma, eleme,
yıkama ve cevher hazırlama işlemlerinden en az birini yapan tesisler, (Ek-1
listesinde yer almayanlar)
e) Cevher
zenginleştirme tesisleri ve/veya bu zenginleştirme tesislerine ilişkin atık
tesisleri, (Ek-1 listesinde yer almayanlar)
50- Kömür
işleme tesisleri:
a) Havagazı ve
kok fabrikaları,
b) Kömür
briketleme tesisleri,
c) Lavvar
tesisleri,
51- Petrokok,
kömür ve diğer katı yakıtların depolama, sınıflama ve ambalajlama tesisleri,
(Perakende satış birimleri hariç)
52- Kireç fabrikaları
ve/veya alçı fabrikaları,
53- Manyezit
işleme tesisleri,
54- Perlit ve
benzeri maden genleştirme tesisleri,
55- Maden,
petrol ve jeotermal kaynak arama projeleri, (Sismik, elektrik, manyetik,
elektromanyetik, jeofizik vb. yöntemle yapılan aramalar hariç)
56- Kapasitesi
50.000-150.000 eşdeğer kişi ve/veya 10.000-30.000 m3/gün olan atık
su arıtma tesisleri.
EK- 3
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ GENEL FORMATI
Başlık Sayfası:
Proje Sahibinin
Adı:
Adresi
Telefon, GSM ve
Faks Numarası:
e-posta:
Projenin Adı:
Proje Bedeli:
Proje İçin
Seçilen Yerin Açık Adresi (İli, İlçesi, Mevkii):
Projenin ÇED
Yönetmeliği Kapsamındaki Yeri (Sektör, Alt Sektör):
Projenin NACE
Kodu:
Raporu
Hazırlayan Çalışma Grubunun / Kuruluşun Adı:
Adresi:
Telefon ve Faks
Numaraları:
Başvuru
Dosyasının Sunum Tarihi:
İçindekiler
Listesi:
Projenin Teknik
Olmayan Özeti:
Bölüm I:
Projenin Tanımı ve Özelikleri
a) Proje konusu
yatırımın tanımı, özellikleri, ömrü, hizmet maksatları, önem ve gerekliliği
b) Projenin yer
ve teknoloji alternatifleri, proje için seçilen yerin koordinatları
Bölüm II:
Proje Yeri ve Etki Alanının Mevcut Çevresel Özellikleri
Proje alanının
ve önerilen proje nedeniyle etkilenmesi muhtemel olan çevrenin; nüfus, fauna,
flora, jeolojik ve hidrojeolojik özellikler, doğal afet durumu, toprak, su,
hava, atmosferik koşullar, iklimsel faktörler, mülkiyet durumu, kültür varlığı
ve sit özellikleri, peyzaj özellikleri, arazi kullanım durumu, hassasiyet
derecesi (Ek-5’deki Duyarlı Yöreler Listesi de dikkate alınarak) benzeri
özellikleri
Bölüm III:
Projenin İnşaat ve İşletme Aşamasında Çevresel Etkileri ve Alınacak Önlemler
Projenin;
a) Çevreyi
etkileyebilecek olası sorunların belirlenmesi, kirleticilerin miktarı, alıcı
ortamla etkileşimi, kümülatif etkilerin belirlenmesi
b) Sera gazı
emisyon miktarının belirlenmesi ve emisyonların azaltılması için alınacak
önlemler,
c) Projenin
çevreye olabilecek olumsuz etkilerinin azaltılması için alınacak önlemler
ç) İzleme Planı
(inşaat dönemi)
Bölüm IV:
Halkın Katılımı
a) Projeden
etkilenmesi muhtemel ilgili halkın belirlenmesi ve halkın görüşlerinin çevresel
etki değerlendirmesi çalışmasına yansıtılması için önerilen yöntemler
b) Görüşlerine
başvurulması öngörülen diğer taraflar
Notlar ve
Kaynaklar
Ekler:
Çevresel Etki Değerlendirmesi Başvuru Dosyası hazırlanmasında kullanılan bilgi
ve belgeler ile raporda kullanılan tekniklerden rapor metninde sunulamayan
belgeler.
Proje için
seçilen yerin koordinatları
Proje için
belirlenen yer ve alternatiflerinin varsa; çevre düzeni, nazım, uygulama imar
planı, vaziyet planı veya plan değişikliği teklifleri
Proje ile
ilgili olarak daha önceden ilgili kurumlardan alınmış belgeler
EK- 4
PROJE TANITIM DOSYASININ HAZIRLANMASINDA ESAS ALINACAK
SEÇME ELEME KRİTERLERİ
Başlık Sayfası:
Proje Sahibinin
Adı:
Adresi:
Telefon, GSM ve
Faks Numarası:
e-posta:
Projenin Adı:
Proje Bedeli:
Proje İçin
Seçilen Yerin Açık Adresi (İli, İlçesi, Mevkii):
Projenin ÇED
Yönetmeliği Kapsamındaki Yeri (Sektör, Alt Sektör):
Projenin NACE
Kodu:
Raporu
Hazırlayan Çalışma Grubunun /Kuruluşun Adı:
Adresi:
Telefon ve Faks
Numaraları:
Proje Tanıtım
Dosyasının Sunum Tarihi:
İçindekiler
listesi:
Projenin Teknik
Olmayan Özeti:
1.Projenin
Özellikleri:
a) Projenin ve
yerin alternatifleri (proje teknolojisinin ve proje alanının seçilme
nedenleri),
b) Projenin iş
akım şeması, kapasitesi, kapladığı alan, teknolojisi, çalışacak personel
sayısı,
c) Doğal
kaynakların kullanımı (arazi kullanımı, su kullanımı, kullanılan enerji türü
vb.),
ç) Atık
miktarı(katı, sıvı, gaz ve benzeri) ve atıkların kimyasal, fiziksel ve
biyolojik özellikleri,
d) Kullanılan
teknoloji ve malzemelerden kaynaklanabilecek kaza riski.
2.Proje Yeri
ve Etki Alanının Mevcut Çevresel Özellikleri:
a) Mevcut arazi
kullanımı ve kalitesi (tarım alanı, orman alanı, planlı alan, su yüzeyi ve
benzeri),
b) Ek-5’deki
Duyarlı Yöreler Listesi dikkate alınarak korunması gereken alanlar.
3. Projenin
İnşaat ve İşletme Aşamasında Çevresel Etkileri ve Alınacak Önlemler
Notlar ve
Kaynaklar:
Ekler:
1- Proje için
seçilen yerin koordinatları
2-Proje alanı
ve yakın çevresinin mevcut arazi kullanımını değerlendirmek için; yerleşim
alanlarının, ulaşım ağlarının, enerji nakil hatlarının, mevcut tesislerin ve
ek-5’de yer alan Duyarlı Yöreler Listesinde belirtilen diğer alanların (proje
alanı ve yakın çevresinde bulunması halinde) yerlerine ilişkin verileri
gösterir bilgiler 1/25000 ölçekli hâlihazır harita (çevre düzeni planı, nazım,
uygulama imar planı, vaziyet planı veya plan değişikliği teklifleri, topografik
harita) üzerine işlenerek kısaca açıklanması, jeoloji haritası ve depremsellik.
EK- 5
DUYARLI YÖRELER
Bu Yönetmelik
kapsamında bulunan projelere ilişkin yapılacak çalışmalar sırasında
başvurulması gereken mevzuatın dökümü aşağıda yer almaktadır. Mevzuatta
olabilecek değişiklikler bu bölümün ayrılmaz bir parçasıdır.
1.Ülkemiz
mevzuatı uyarınca korunması gerekli alanlar
a) Milli
Parklar Kanunu’nun 2 nci maddesinde tanımlanan ve bu Kanunun 3 üncü maddesi
uyarınca belirlenen "Milli Parklar", "Tabiat Parkları",
"Tabiat Anıtları" ve "Tabiat Koruma Alanları",
b) Kara
Avcılığı Kanunu uyarınca belirlenen "Yaban Hayatı Koruma Sahaları, Yaban
Hayatı Geliştirme Sahaları ve Yaban Hayvanı Yerleştirme Alanları",
c) Kültür ve
Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının
"Tanımlar" başlıklı (a) bendinin 1 inci, 2 nci, 3 üncü ve 5 inci alt
bentlerinde "Kültür Varlıkları", "Tabiat Varlıkları",
"Sit" ve "Koruma Alanı" olarak tanımlanan ve aynı Kanun ile
17/6/1987 tarihli ve 3386 sayılı Kanunun (2863 sayılı Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Kanunu’nun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi ve Bu Kanuna
Bazı Maddelerin Eklenmesi Hakkında Kanun) ilgili maddeleri uyarınca tespiti ve
tescili yapılan alanlar,
ç) Su Ürünleri
Kanunu kapsamında olan Su Ürünleri İstihsal ve Üreme Sahaları,
d) Su Kirliliği
Kontrol Yönetmeliği’nin 17 nci, 18 inci, 19 uncu ve 20 nci maddelerinde
tanımlanan alanlar,
e) Hava
Kalitesi Değerlendirme ve Yönetimi Yönetmeliği’nde tanımlanan alanlar
f) Çevre
Kanunu’nun 9 uncu maddesi uyarınca Bakanlar Kurulu tarafından "Özel Çevre
Koruma Bölgeleri" olarak tespit ve ilan edilen alanlar,
g) Boğaziçi
Kanunu’na göre koruma altına alınan alanlar,
ğ) Orman Kanunu
uyarınca orman alanı sayılan yerler,
h) Kıyı Kanunu
gereğince yapı yasağı getirilen alanlar,
ı)
Zeytinciliğin Islahı ve Yabanilerinin Aşılattırılması Hakkında Kanunda
belirtilen alanlar,
i) Mera
Kanununda belirtilen alanlar,
j) Sulak
Alanların Korunması Yönetmeliği’nde belirtilen alanlar.
2.Ülkemizin
taraf olduğu uluslararası sözleşmeler uyarınca korunması gerekli alanlar
a)
"Avrupa’nın Yaban Hayatı ve Yaşama Ortamlarını Koruma Sözleşmesi"
(BERN Sözleşmesi) uyarınca koruma altına alınmış alanlardan "Önemli Deniz
Kaplumbağası Üreme Alanları"nda belirtilen I. ve II. Koruma Bölgeleri,
"Akdeniz Foku Yaşama ve Üreme Alanları",
b)
"Akdeniz’in Kirlenmeye Karşı Korunması Sözleşmesi" (Barcelona
Sözleşmesi) uyarınca korumaya alınan alanlar,
1)
"Akdeniz’de Özel Koruma Alanlarının Korunmasına Ait Protokol" gereği
ülkemizde "Özel Koruma Alanı" olarak belirlenmiş alanlar,
2) Cenova
Bildirgesi gereği seçilmiş Birleşmiş Milletler Çevre Programı tarafından
yayımlanmış olan "Akdeniz’de Ortak Öneme Sahip 100 Kıyısal Tarihi
Sit" listesinde yer alan alanlar,
3) Cenova
Deklerasyonu’nun 17 nci maddesinde yer alan "Akdeniz’e Has Nesli Tehlikede
Olan Deniz Türlerinin" yaşama ve beslenme ortamı olan kıyısal alanlar,
c) "Dünya
Kültür ve Tabiat Mirasının Korunması Sözleşmesi"nin 1 inci ve 2 nci
maddeleri gereğince Kültür Bakanlığı tarafından koruma altına alınan
"Kültürel Miras" ve "Doğal Miras" statüsü verilen kültürel,
tarihi ve doğal alanlar,
ç)
"Özellikle Su Kuşları Yaşama Ortamı Olarak Uluslararası Öneme Sahip Sulak
Alanların Korunması Sözleşmesi" (RAMSAR Sözleşmesi) uyarınca koruma altına
alınmış alanlar,
d) Avrupa
Peyzaj Sözleşmesi.
3. Korunması
gereken alanlar
a) Onaylı Çevre
Düzeni Planlarında, mevcut özellikleri korunacak alan olarak tespit edilen ve
yapılaşma yasağı getirilen alanlar (Tabii karakteri korunacak alan, biogenetik
rezerv alanları, jeotermal alanlar ve benzeri),
b) Tarım
Alanları: Tarımsal kalkınma alanları, sulanan, sulanması mümkün ve arazi
kullanma kabiliyet sınıfları I, II, III ve IV olan alanlar, yağışa bağlı
tarımda kullanılan I. ve II. sınıf ile, özel mahsul plantasyon alanlarının
tamamı,
c) Sulak
Alanlar: Doğal veya yapay, devamlı veya geçici, suların durgun veya akıntılı,
tatlı, acı veya tuzlu, denizlerin gel-git hareketinin çekilme devresinde 6
metreyi geçmeyen derinlikleri kapsayan, başta su kuşları olmak üzere canlıların
yaşama ortamı olarak önem taşıyan bütün sular, bataklık sazlık ve turbiyeler
ile bu alanların kıyı kenar çizgisinden itibaren kara tarafına doğru ekolojik
açıdan sulak alan kalan yerler,
ç) Göller,
akarsular, yeraltı suyu işletme sahaları,
d) Bilimsel
araştırmalar için önem arz eden ve/veya nesli tehlikeye düşmüş veya düşebilir
türler ve ülkemiz için endemik olan türlerin yaşama ortamı olan alanlar,
biyosfer rezervi, biyotoplar, biyogenetik rezerv alanları, benzersiz
özelliklerdeki jeolojik ve jeomorfolojik oluşumların bulunduğu alanlar.